Raport powstał w wyniku przeprowadzonej V ewaluacji w roku szkolnym 2015/2016 w Niepublicznej Szkole Podstawowej Specjalnej prowadzonej przez Siostry Franciszkanki w Ludwikowicach Kłodzkich.
Celem przeprowadzonej ewaluacji była ocena podejmowanych w szkole działań w zakresie przestrzegania norm i zapewnienia uczniom bezpieczeństwa.
Wyniki pomogą w ustaleniu, czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni.
Adresatami ewaluacji byli dyrektor, nauczyciele, nauczyciele specjaliści, uczniowie, rodzice.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
Na podstawie przeprowadzonego wywiadu z dyrektorem stwierdzono, że baza szkoły spełnia standardy bezpieczeństwa. W szkole dokonuje się bieżącego stanu technicznego klas, placu zabaw, urządzeń terenowych, boiska, sali gimnastycznej, sal do zajęć specjalistycznych. Działa monitoring wizyjny. Pracownicy szkoły są przeszkoleni w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa uczniom na terenie szkoły i poza nią.
Z wywiadu wynika również, że uczniowie mają zapewnioną stałą opiekę podczas pobytu w szkole. Nauczyciele pełnią dyżury w celu zapewnienia uczniom bezpieczeństwa na terenie szkoły i poza nią. Do dyrektora szkoły nie dotarły żadne sygnały o zaniedbaniach związanych ze sprawowaniem opieki nad dziećmi. Założenia programu wychowawczego są wdrażane na bieżąco. Każdemu dziecku zapewniona jest opieka pedagogiczna oraz psychologiczna. Udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna polegająca m.in. na współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną. Szkoła zatrudnia specjalistów wspierających oddziaływania wychowawcze. Nauczyciele na bieżąco informują dyrektora o działaniach wychowawczych podejmowanych w szkole i aktualnej sytuacji wychowawczej każdego z uczniów szkoły.
W szkole stosuje się zasadę indywidualizacji w stosunku do poszczególnych uczniów. W szkole systematycznie prowadzone są działania mające na celu eliminowanie zagrożeń. Pojawiające się trudności wychowawcze są rozwiązywane na bieżąco. O zachowaniach nietypowych informowany jest pedagog i psycholog szkolny. Uczniowie uczestniczą w rozmowach z ww. specjalistami oraz nauczycielami. Rozmowy dotyczą zasad poprawnego zachowania się w szkole i poza nią, eliminowaniu zachowań agresywnych, bezkonfliktowego rozwiązywania problemów.
O sytuacjach wychowawczych uczniów dyrektor szkoły informowany jest na bieżąco podczas obserwacji zajęć, zebrań i rad pedagogicznych. W razie zaistniałej potrzeby rodzice i opiekunowie prawni kontaktują się z dyrektorem szkoły poprzez rozmowy telefoniczne, jak również spotkania indywidualne.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
Badaniu ankietowemu poddano dwudziestu nauczycieli szkoły. Z odpowiedzi udzielonych przez nich w ankietach wynika, że znają oni zasady i procedury dotyczące przestrzegania bezpieczeństwa w szkole. Zajęcia odbywają się w warunkach gwarantujących bezpieczeństwo dzieciom w nich przebywającym. Dokumentacja szkolna jest tworzona
w oparciu o obowiązujące aktualnie przepisy. Wszyscy wychowawcy potwierdzają zgodnie, że realizują założenia programu wychowawczego szkoły. Efekty podejmowanych przez nich działań wychowawczych są analizowane przez przeprowadzanie wnikliwej obserwacji uczniów w czasie zajęć, opracowanie diagnozy funkcjonalnej uczniów, a także skali obserwacji zachowania, rozmowy ze specjalistami.
W szkole prowadzone są zajęcia o tematyce związanej z przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią. Realizowany był Projekt Czym w podróż wdrażający zasady właściwego zachowania się uczniów w czasie wycieczek i spacerów.
Nauczyciele na bieżąco konsultują się ze specjalistami, pedagogiem
i psychologiem w kwestiach wychowawczych, co sprawia, że podejmowane przez nich działania są bardziej efektywne. Wszyscy nauczyciele współpracują z rodzicami/prawnymi opiekunami w kwestiach wychowawczych. Rozmawiają z nimi na temat tego, jak w efektywny sposób zapewniać bezpieczeństwo dzieciom.
Według opinii wszystkich wychowawców uczniowie czują się w szkole bezpiecznie. Każdy z nauczycieli rozmawia z uczniami na temat bezpiecznego zachowania się w szkole. Wychowawcy informują dzieci o właściwych normach i zasadach postępowania obowiązujących w grupie społecznej, a także nagradzają pozytywne zachowania uczniów.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
Badaniem za pomocą kwestionariusza ankiety zostało objętych dwudziestu rodziców. Pozytywne zdanie na temat bezpieczeństwa swoich dzieci w naszej szkole mają wszyscy ankietowani rodzice. Według nich uczniowie uczestniczący w zajęciach czują się bezpiecznie. Sto procent ankietowanych odpowiedziało twierdząco na pytanie: „Czy dziecko chętnie chodzi do szkoły?”. Wszyscy rodzice podejmują współpracę z nauczycielami w kwestii przestrzegania zasad bezpieczeństwa. Sto procent ankietowanych udzieliło twierdzącej odpowiedzi na pytanie „Czy w szkole prowadzone są zajęcia o tematyce związanej z przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa?”.
Z przeprowadzonej ankiety wynika, że wszyscy rodzice współpracują z nauczycielami w kwestii promowania obowiązujących norm i zasad postępowania.
Wszyscy rodzice zgodnie odpowiedzieli, że pozytywne, pożądane zachowania dzieci są chwalone przez nauczyciela. W opinii wszystkich ankietowanych nauczyciele szybko reagują na niewłaściwe zachowania uczniów. Rodzice potwierdzają zgodnie, że nauczyciele konsultują się z nimi kwestiach wychowawczych. Z przeprowadzonej ankiety wynika, że wszyscy rodzice rozmawiają z dziećmi na temat właściwego zachowania się.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'