Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
>
RAPORT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Ocena podejmowanych w szkole działań
w zakresie przestrzegania norm społecznych
i zapewnienia uczniom bezpieczeństwa.
opracowanie raportu:
Monika Warowa
Grzegorz Czajka

wersja multimedialna:
Jacek Myćka
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wstęp
Prezentowany raport jest rezultatem ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w Niepublicznej Szkole Przysposabiającej do Pracy prowadzonej przez Siostry Franciszkanki w Ludwikowicach. Autorem raportu są Monika Warowa i Grzegorz Czajka. Raport w wersji multimedialnej opracował Jacek Myćka.

Poniższy raport został opracowany w maju 2016 r. po przeanalizowaniu zebranego materiału badawczego. W trakcie ewaluacji gromadzono informacje z wielu źródeł: od Dyrektora, nauczycieli oraz rodziców/prawnych opiekunów. Dzięki temu ewaluacja wewnętrzna dała wyniki o dużej wiarygodności. Była profesjonalnie przygotowana i przeprowadzona.

Planowanie ewaluacji rozpoczęto w kwietniu 2016 r., projektowanie, zbieranie danych miało miejsce w miesiącach kwiecień-maj 2016 r., w miesiącu maju 2016 r. analizowano zebrane dane, oraz sporządzono raport. Popularyzacja raportu nastąpi po przedstawieniu go radzie pedagogicznej.
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wstęp
Ewaluację przeprowadzono w obszarze:
Ocena podejmowanych w szkole działań w zakresie przestrzegania norm społecznych i zapewnienia uczniom bezpieczeństwa.

Raport zawiera opis przedmiotu ewaluacji, pytań kluczowych, kryteriów ewaluacji, narzędzi badawczych. Znajdują się w nim również informacje o wynikach badań i sposobie ich przeprowadzenia, a także tabelaryczne zestawienie wyników i ich analiza jakościowa. Na podstawie otrzymanych wyników sformułowano wnioski i wskazówki do dalszej pracy.
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Przedmiot i cel ewaluacji
Przedmiotem ewaluacji w Niepublicznej Szkole Przysposabiające do Pracy w Ludwikowicach była:
Ocena podejmowanych w szkole działań w zakresie przestrzegania norm społecznych i zapewnienia uczniom bezpieczeństwa.

Celem ewaluacji było:
Przestrzeganie norm społecznych w szkole. Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa.
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Kryteria ewaluacji
  1. Uczniowie wiedzą jakich zachowań się od nich oczekuje.
  2. W szkole respektowane są normy społeczne.
  3. Szkoła zapewnia uczniom bezpieczne warunki nauki.
  4. Uczniowie zostali zapoznani z zasadami i normami regulującymi zachowania uczniów.
  5. Nauczyciele stosują wzmocnienia pozytywne by utrwalić u uczniów zachowania akceptowane społecznie.
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Pytania kluczowe
  1. Czy uczniowie wiedzą jakich zachowań się od nich oczekuje?
  2. Czy w szkole respektowane są normy społeczne?
  3. Czy szkoła zapewnia uczniom bezpieczne warunku nauki?
  4. Czy uczniowie zostali zapoznani z zasadami i normami regulującymi zachowania uczniów?
  5. Czy nauczyciele stosują wzmocnienia pozytywne by utrwalać u uczniów zachowania akceptowane społecznie?
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Metody i narzędzia badawcze
W trakcie badań wykorzystano następujące metody badawcze:


Do badań opracowano niezbędne narzędzia badawcze:
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wyniki przerprowadzonej ankiety
wsród nauczycieli
Wszyscy ankietowani nauczyciele pracujący w Niepublicznej Szkole Przysposabiającej do Pracy uważają, że szkoła do której uczęszczają uczniowie zapewnia bezpieczne warunki nauki. Zdaniem wszystkich nauczycieli uczniowie czują się bezpiecznie w szkole Wszyscy ankietowani nauczyciele są zdania , że uczniowie znają i potrafią wykorzystać w codziennym funkcjonowaniu zasady bezpiecznego poruszania się w szkole, podczas wyjazdów edukacyjnych oraz imprez i uroczystości szkolnych.

100% ankietowanych nauczycieli w codziennej pracy z uczniami stosuje wzmocnienia pozytywne mające na celu utrwalenie zachowań społecznie akceptowanych. Wszyscy respondenci opracowali w bieżącym roku szkolnym regulamin klasowy. Ankietowani nauczyciele potwierdzają udział uczniów w opracowaniu regulaminu klasowego i zapoznanie z nim uczniów.

100% respondentów jest zdania, że zasady ujęte w regulaminie klasowym są zrozumiałe dla uczniów, a uczniowie znają zasady właściwego zachowania się w szkole. Wszyscy respondenci w trakcie realizacji zadań klasowych zapoznali uczniów z normami społecznymi oraz zasadami bezpieczeństwa. Zdaniem wszystkich ankietowanych nauczycieli uczniowie przestrzegają obowiązujące normy społeczne w szkole i poza nią.

100% ankietowanych nauczycieli jest zdania, że w szkole respektowane są normy społeczne i każdy współpracuje z rodzicami/opiekunami prawnymi w kwestii przestrzegania norm społecznych i zapewnienia bezpieczeństwa.

Zdaniem wszystkich nauczycieli w szkole opracowano i wdrożono program profilaktyczny, a 100% ankietowanych twierdzi, że zapoznali się z założeniami programu profilaktycznego Wszyscy respondenci podczas prowadzonych zajęć podejmują tematy związane z właściwym i bezpiecznym zachowaniem.
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wywiad z dyrektorem szkoły
Zdaniem Dyrektora uczniowie mają w szkole zapewnione bezpieczeństwo dzięki:
W Niepublicznej Szkole Przysposabiającej do Pracy nauczyciele wraz z rozpoczęciem roku szkolnego 2015/2016 w ramach utworzonych przez Dyrektora zespołów opracowali program wychowawczy i profilaktyczny zgodnie z obowiązującymi przepisami.

W związku z czym niniejsze dokumenty zostały zatwierdzone uchwałą rady pedagogicznej i wdrożone w realizację. Zaplanowane cele główne oraz zadania nauczyciele realizują systematycznie i rzetelnie w trakcie całego roku szkolnego. Efekty swojej pracy z realizacji niniejszych programów przedstawiają w sprawozdaniu semestralnym i rocznym.

Dyrektor uważa, iż zatrudnieni w szkole specjaliści właściwie wspierają oddziaływania wychowawcze. Współpracują z wychowawcami oraz omawiają wszelkie rodzaje udzielanej pomocy z Dyrektorem. Ponadto w szkole udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna, która odbywa się poprzez współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, indywidualną pracę z dzieckiem, rozmowy z rodzicami i opiekunami prawnymi. Nauczyciele wchodzący w skład zespołów ds. udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej po każdym spotkaniu sporządzają stosowny protokół, który dołączony zostaje do dokumentacji prac w/w zespołu.

Dyrektor Szkoły jest informowana na bieżąco o sytuacji wychowawczej w klasach podczas obserwacji zajęć, spotkań z nauczycielami oraz w trakcie posiedzeń rady pedagogicznej. Ponadto w chwili, gdy pojawiają się nagle sytuacje dotyczące spraw uczniów (ich bezpieczeństwa, odstępowanie od ogólnie przyjętych norm zachowania) nauczyciele prowadzą z Dyrektorem indywidualne rozmowy podczas których również obecni są psycholog oraz pedagog.

Zdaniem Dyrektora wszyscy nauczyciele jak również pracownicy niepedagogiczni są przeszkalani w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa uczniom na terenie placówki. Wychowawcy jak również nauczyciele systematycznie kontrolują miejsce, gdzie prowadzą zajęcia, a dostrzeżone zagrożenia ucznia niezwłocznie zgłaszają dyrektorowi szkoły. Wszyscy pracownicy szkoły są przeszkoleni w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Nauczyciele podczas wyjazdów edukacyjnych zapewniają uczniom bezpieczeństwo oraz przestrzegają obowiązujących norm społecznych. Wszyscy doskonale zdają sobie sprawę, że bezpieczeństwo grupy oraz indywidualne każdego ucznia jest najważniejsze. W związku z czym Pani Dyrektor zadbała o to, by zwiększyć liczbę opiekunów oraz jasno określiła liczbę uczniów by uchronić przed niebezpiecznymi sytuacjami.
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wyniki przeprowadonej ankiety
z rodzicami/prawnymi opiekunami
100% ankietowanych rodziców/prawnych opiekunów zgodnie twierdzi, iż ich dziecko czuje się w szkole bezpiecznie , a szkoła zapewnia bezpieczne warunki do nauki. Rodzice/prawni opiekunowie są usatysfakcjonowani poziomem opieki nad ich dziećmi podczas pobytu w szkole oraz w trakcie wyjazdów edukacyjnych.

Wszyscy ankietowani twierdzą, iż w domu rozmawiają z dziećmi na temat zachowań społecznie akceptowanych. Uważają również, że w szkole respektowane są normy społeczne, a dzieci znają zasady zachowania się w szkole i tym samym ich przestrzegają.

Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Podsumowanie
Reasumując możemy stwierdzić, iż zatrudnieni w Niepublicznej Szkole Przysposabiającej do Pracy nauczyciele podejmują w szkole działań w zakresie przestrzegania norm społecznych i zapewnienia uczniom bezpieczeństwa. Ponadto Uczniowie wiedzą jakich zachowań się od nich oczekuje, a w szkole respektowane są normy społeczne. Szkoła zapewnia uczniom bezpieczne warunki nauki, a uczniowie zostali zapoznani z zasadami i normami regulującymi ich zachowania. Nauczyciele systematycznie stosują wzmocnienia pozytywne by utrwalić u uczniów zachowania akceptowane społecznie.
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
<
opracowanie raportu:
Monika Warowa
Grzegorz Czajka

wersja multimedialna:
Jacek Myćka