Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
>
RAPORT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Ocena efektywności pracy
zespołów nauczycielskich
opracowanie raportu:
Magdalena Zapał

wersja multimedialna:
Jacek Myćka
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wstęp
Prezentowany raport jest rezultatem ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w Niepublicznej Szkole Podstawowej Specjalnej prowadzonej przez Siostry Franciszkanki w Ludwikowicach. Autorem raportu jest Magdalena Zapał. Raport w wersji multimedialnej opracował Jacek Myćka.

Poniższy raport został opracowany w marcu 2016 r. po przeanalizowaniu zebranego materiału badawczego. W trakcie ewaluacji gromadzono informacje z wielu źródeł: od dyrektora, przewodniczących zespołów szkolnych, nauczycieli, jak również z analizy dokumentacji. Dzięki temu ewaluacja wewnętrzna dała wyniki o dużej wiarygodności. Była profesjonalnie przygotowana i przeprowadzona.

Planowanie ewaluacji rozpoczęto w lutym 2016 r., projektowanie, zbieranie danych miało miejsce w miesiącach luty - marzec 2016 r., w miesiącu marcu 2016 r. analizowano zebrane dane, oraz sporządzono raport. Popularyzacja raportu nastąpi po przedstawieniu go radzie pedagogicznej.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wstęp
Ewaluację przeprowadzono w obszarze: Ocena efektywności pracy zespołów nauczycielskich.

Raport zawiera opis przedmiotu ewaluacji, pytań kluczowych, kryteriów ewaluacji, narzędzi badawczych. Znajdują się w nim również informacje o wynikach badań i sposobie ich przeprowadzenia, a także tabelaryczne zestawienie wyników i ich analiza jakościowa. Na podstawie otrzymanych wyników sformułowano wnioski i wskazówki do dalszej pracy.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Przedmiot i cel ewaluacji
Przedmiotem ewaluacji w Niepublicznej Szkole Podstawowej Specjalnej w Ludwikowicach było: zbadanie efektywności pracy zespołów nauczycielskich.

Celem ewaluacji było: kontrola i ewaluacja pracy zespołów nauczycielskich w zakresie planowania, realizacji, analizy i doskonalenia procesów edukacyjnych. Współpraca nauczycieli w ramach zespołów szkolnych.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Kryteria ewaluacji
  1. W szkole funkcjonują zespoły nauczycielskie.
  2. Zespoły nauczycieli analizują swoją pracę.
  3. Nauczyciele pracują zespołowo.
  4. Praca zespołów nauczycielskich jest zorganizowana.
  5. Nauczyciele wspólnie z dyrektorem podejmują działania w szkole.
  6. Współpraca nauczycieli w ramach zespołów nauczycielskich wpływa na doskonalenie i efekty pracy nauczyciela.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Pytania kluczowe
  1. Czy w szkole funkcjonują zespoły nauczycielskie?
  2. Czy zespoły nauczycieli analizują swoją pracę?
  3. Czy nauczyciele pracują zespołowo?
  4. Czy praca zespołów nauczycielskich jest zorganizowana?
  5. Czy nauczyciele wraz z Dyrektorem wspólnie podejmują działania w szkole?
  6. Czy współpraca nauczycieli w ramach zespołów nauczycielskich wpływa na doskonalenie i efekty pracy nauczyciela?
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Metody i narzędzia badawcze
W trakcie badań wykorzystano następujące metody badawcze:
Do badań opracowano niezbędne narzędzia badawcze:
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wyniki przeprowadzonych badań
Z wywiadu z Dyrektorem wynika, iż nauczyciele zatrudnieni w Niepublicznej Szkole Podstawowej Specjalnej w Ludwikowicach współpracują ze sobą. Każdy z nich jest członkiem, co najmniej jednego zespołu działającego na terenie szkoły (przedmiotowego, problemowego lub ewaluacyjnego), a działając w jego ramach ma możliwość współdziałania z innymi na polu dydaktyczno-wychowawczym.

Poza działalnością w zespołach szkolnych poszczególni nauczyciele przygotowują rady szkoleniowe o tematyce związanej z funkcjonowaniem placówki i prezentują je pozostałym. Pozwala to podnosić poziom merytorycznego przygotowania kadry do pracy oraz daje możliwość wymiany poglądów na tematy związane ze specyfiką pracy w tego typu placówce.

Zdaniem dyrektora nauczyciele dokonują analizy własnej współpracy. Sporządzając protokoły z posiedzeń zespołu i dokonując semestralnego podsumowania zrealizowanych w ramach działalności zespołów zadań, zawartych w planach pracy dyskutują o tym, co udało im się zrealizować, jakie działania należy kontynuować a jakie podjąć by praca z uczniami oraz współpraca grona pedagogicznego, była jak najbardziej efektywna. W przekonaniu Dyrektora wnioski wyciągnięte przez nauczycieli z analizy własnej współpracy przyczyniają się do podniesienia, jakości ich pracy i mają realny wpływ na ich dalsze działania, ponieważ wymiana poglądów, uwag, być może nawet spory podczas dokonywania analizy owocują nowymi pomysłami, które mogą być wdrażane w życie w celu podniesienia poziomu i jakości pracy placówki.

Zdaniem Dyrektora nauczyciele pomagają sobie w codziennej pracy, wymieniają się spostrzeżeniami dotyczącymi poszczególnych uczniów, wspólnie zastanawiają się, jakie oddziaływania wychowawcze mają najlepszy wpływ na zmianę niewłaściwych zachowań uczniów, służą sobie radą w kwestii doboru właściwych, atrakcyjnych dla uczniów oraz przynoszących wymierne efekty wychowawcze form i metod pracy podczas zajęć, a podczas rad pedagogicznych omawiając kwestie wychowawcze dotyczące poszczególnych uczniów ustalają wspólny front oddziaływań wychowawczych.

W przekonaniu Dyrektora szkoły zmiany zachodzące w procesie edukacyjnym uczniów są efektem współpracy nauczycieli, którzy m.in. wspólnie opracowują indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne dla poszczególnych uczniów.

Zdaniem Dyrektora nauczyciele poprzez swoja współpracę przyczyniają się w dużym stopniu do promocji placówki w środowisku lokalnym i integracji z nim. Przygotowują uczniów do udziału w różnego typu konkursach (plastycznych, muzycznych, sportowych), zachęcają do udziału w lokalnych imprezach o charakterze integracyjnym, sportowym bądź artystycznym. Sami organizują tego typu imprezy (Integracyjna Spartakiada, na które zapraszają gości z innych placówek). Dzięki tym działaniom uczniowie mogą rozwijać swoje zainteresowania oraz mają szansę osiągnąć sukces. Nauczyciele starają się także włączać rodziców w życie szkoły poprzez zachęcanie ich do udziału w imprezach organizowanych na jej terenie oraz wycieczkach szkolnych. Nauczyciele starają się też stosować jednolity front oddziaływań wychowawczych wobec uczniów mających problemy z właściwym zachowaniem się.

Współpraca grona pedagogicznego ma również realny wpływ na poszerzenie i uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej placówki (projekty edukacyjne, koła zainteresowań, imprezy okolicznościowe itp.)
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wyniki przeprowadzonych badań
Na pytania zawarte w kwestionariuszu wywiadu odpowiadali wspólnie przewodniczący poszczególnych zespołów działających na terenie Niepublicznej Szkoły Podstawowej Specjalnej prowadzonej przez Siostry Franciszkanki.

Z otrzymanych danych wynika, że poszczególne zespoły działające w szkole są powoływane przez jej Dyrektora. Swoją pracę zespoły rozpoczynają od ustalenia i zapisania planów pracy, które zawierają cele i zadania do zrealizowania w danym roku szkolnym. Członkowie poszczególnych zespołów biorą również aktywny udział w opracowaniu planu pracy szkoły oraz szkolnego programu wychowawczego, profilaktycznego, zdrowotnego grup rewalidacyjno- wychowawczych na dany rok szkolny.

Zespoły sporządzają z posiedzeń zespołu protokoły oraz semestralne sprawozdania z realizacji zaplanowanych treści, które dołączone są do dokumentacji szkoły.

Wymiernym efektem pracy zespołów są m.in IPET-y opracowywane przez zespoły specjalistów pracujące z poszczególnymi uczniami. Członkowie poszczególnych zespołów biorą również udział w opracowaniu planu pracy szkoły, programu wychowawczego, profilaktycznego, zdrowotnego grup rewalidacyjno-wychowawczych, a także harmonogramu uroczystości i imprez szkolnych. Ponadto różnego typu imprezy odbywające się na terenie placówki w trakcie roku szkolnego powstają przy współudziale wielu nauczycieli wchodzących w skład różnych zespołów (m.in. Mikołaj, Dzień Dziecka). Członkowie zespołów przyczyniają się również do promocji szkoły w środowisku lokalnym na przykład poprzez zachęcanie swoich uczniów i pomaganie im w przygotowaniu prac na różnego typu konkursy plastyczne.

Zdaniem badanych również wymiana uwag, poglądów między członkami zespołów ma pozytywny wpływ na proces dydaktyczno-wychowawczy placówki. Efektem współpracy nauczycieli jest także wypracowanie jednolitego frontu oddziaływań wychowawczych wobec uczniów sprawiających problemy. Zespoły informują o efektach swojej pracy Dyrektora Szkoła oraz Radę Pedagogiczną na zebraniach podsumowujących I i II semestr danego roku szkolnego.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wyniki przeprowadzonych badań
Wszyscy ankietowani zatrudnieni w Niepublicznej Szkole Podstawowej Specjalnej prowadzonej przez Siostry Franciszkanki w Ludwikowicach Kłodzkich zgodnie twierdzą, iż nauczyciele współpracują ze sobą i wspierają się w pracy dydaktyczno-wychowawczej. 26% ankietowanych współpracowało przy opracowaniu planu pracy szkoły; 21,7% przy programie wychowawczym; 17,4% programie profilaktycznym; 26% programie zdrowotnym grup rewalidacyjno-wychowawczych, a 8,7% współpracowało przy opracowaniu, modyfikacji statutu szkoły.

100% ankietowanych zgodnie twierdzi, iż w szkole działają zespoły problemowe, przedmiotowe oraz zespół ewaluacyjny. 100 % nauczycieli jest zaangażowanych w znacznym stopniu w pracę zespołów powołanych przez Dyrektora Szkoły Panią Ewę Postół.

Ankietowani zgodnie twierdzą, iż jako inne formy realizowania na terenie placówki współpracy grona pedagogicznego przejawia się w pracach zespołów przedmiotowych, problemowych, ewaluacyjnych; radach szkoleniowych oraz radach pedagogicznych. 100% ankietowanych, jako formy współpracy nauczycieli w ramach poszczególnych zespołów w szkole wskazuje wspólne opracowanie IPET-ów oraz wdrażanie programu wychowawczego i profilaktycznego; 65.2% wspólną organizację imprez i uroczystości szkolnych; 52,1% promowanie placówki w środowisku lokalnym oraz wdrażanie programu zdrowotnego grup rewalidacyjno-wychowawczych. Zespoły nauczycieli dokonują analizy wyników kształcenia. Raz w semestrze dokonują również analizy własnej współpracy w celu modyfikacji realizowanych zadań.

100% badanych zgodnie twierdzi, iż współpraca nauczycieli wpływa na lepsze wyniki kształcenia, a wnioski z analizy własnej pracy są przez nich wykorzystywane i mają realny wpływ na dalsze działanie. Wszyscy nauczyciele podczas spotkań w zespołach wspólnie planują działania podejmowane w szkole. Prowadzona dokumentacja i zadania podejmowane w ramach zespołów są monitorowane przez Dyrektora Szkoły.

Powołane przez Dyrektora Szkoły zespoły problemowe, przedmiotowe i ewaluacyjne współpracują ze sobą w zakresie dostosowywania wymagań do indywidualnych potrzeb uczniów (100%); realizacji zadań szkoły (100%); opracowania i przestrzegania wspólnego frontu oddziaływań wychowawczych wobec uczniów (100%). 65,2% ankietowanych wymienia się doświadczeniami, a 52,1% wdraża program zdrowotny grup rewalidacyjno-wychowawczych w ramach współpracy.

Zmiany dotyczące przebiegu procesów edukacyjnych następują w wyniku wspólnych ustaleń między nauczycielami.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wyniki przeprowadzonych badań
Z analizy jakościowej opracowanej na podstawie planów pracy poszczególnych zespołów wynika, że:
Przyglądając się składowi poszczególnych zespołów możemy zaobserwować, że ich członkowie działają w wielu z nich. Pani Gabriela Zawierucha jest członkiem trzech zespołów, podobnie jak Paulina Marcinkowska. Pani Edyta Kmita, s. Dorota Chudzikowska, Bartosz Chorzewski, Ewelina Mycka, Jacek Myćka, Marta Chomicka, Marta Kedziora, Magdalena Zapał są członkami dwóch zespołów, natomiast Bożena Dobrek; s. U. Niemiec, s. Beata Cedro; Iwona Matiasz - Świstowska; Monika Warowa; Magdalena Muryj; Joanna Wawrzyniak; Anna Rybczyńska; Anna Piegza; Grzegorz Czajka wchodzą w skład jednego zespołu. Fakt ten, iż nauczyciele zatrudnieni w Niepublicznej Szkole Podstawowej Specjalnej wchodzą w skład kilku zespołów bez wątpienie pozytywnie wpływa na współpracę między sobą.

Z analizy ilościowej zespołów działających w Niepublicznej Szkole Podstawowej Specjalnej w Ludwikowicach wynika, że w placówce działa 6 zespołów: 2 problemowe (zespół wychowawczo-opiekuńczy; zespół ds. uroczystości, imprez szkolnych i promocji szkoły); 3 przedmiotowe (zespół specjalistów, zespół edukacji szkolnej, zespół nauczycieli rewalidantów ) i 1 zespół ewaluacyjny. W skład każdego zespołu wchodzi od 4 do 7 osób.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Podsumowanie
Reasumując możemy stwierdzić, iż w Niepublicznej Szkole Podstawowej Specjalnej funkcjonują zespoły nauczycielskie, które analizują swoją pracę. Nauczyciele pracują zespołowo a ich praca jest zorganizowana. Kadra pedagogiczna wraz z Dyrektorem wspólnie podejmuje działania w szkole, które wpływają na doskonalenie i efekty pracy nauczyciela.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
<
opracowanie raportu:
Magdalena Zapał

wersja multimedialna:
Jacek Myćka