Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
>
RAPORT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Ocena efektywności pracy
zespołów nauczycielskich
opracowanie raportu:
Marta Kramarz
Marzanna Kamińska
Ewa Prüfer

wersja multimedialna:
Jacek Myćka
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wstęp
W lutym i marcu 2016 r. przeprowadzono w Niepublicznej Szkole Przysposabiającej do Pracy IV ewaluację wewnętrzną, której to poniższy raport jest rezultatem. Ramy czasowe przedstawiały się następująco:
  1. Przygotowanie projektu ewaluacji, opracowanie planu i harmonogramu - II 2016.
  2. Realizacja działań ewaluacyjnych, opracowanie narzędzi - II 2016.
  3. Zbieranie i analiza danych III 2016.
  4. Opracowanie raportu – koniec III 2016.

Ewaluacja przeprowadzona była pod kątem oceny efektywności pracy zespołów nauczycielskich.

Zespół, w składzie: Marta Kramarz, Marzanna Kamińska, Ewa Prüfer, opracował następujące narzędzia badawcze:
  1. Kwestionariusz ankiety dla nauczycieli.
  2. Kwestionariusz wywiadu z dyrektorem.
  3. Arkusz analizy dokumentów (ilościowa, jakościowa).
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wstęp
Zarówno pytania ankietowe, jak i pytania skierowane do Dyrektora Szkoły pozwoliły uzyskać maksymalną ilość niezbędnych informacji. Pytania te zostały opracowane na podstawie następujących pytań kluczowych:
  1. W jaki sposób współpraca nauczycieli w ramach zespołów nauczycielskich wpływa na doskonalenie i efekty pracy nauczyciela?
  2. W jakim stopniu nauczyciele są zaangażowani w planowanie i doskonalenie procesów edukacyjnych?
  3. Jakiego rodzaju działania podejmują wspólnie w celu lepszej organizacji i realizacji procesów edukacyjnych?
  4. Na czym polega wzajemna pomoc nauczycieli w ewaluacji i doskonaleniu własnej pracy?

Nad badaniami ewaluacyjnymi czuwała dyrektor szkoły, mgr Ewa Postół oraz wyznaczony nauczyciel koordynator – Marta Chomicka. Raport w formie multimedialnej opracował Jacek Myćka.
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Analiza ilościowa
Analiza ilościowa (na podstawie szkolnego planu zespołów).

Typ zespołu Ilość zespołów Nazwa zespołu Ilość członków
zespoły przedmiotowe 2
  • zespół nauczycieli specjalistów
  • zespół edukacji szkolnej

4

3

zespoły problemowe 2
  • zespół opiekuńczo-wychowawczy
  • zespół ds. uroczystości, imprez szkolnych i promocji szkoły

3

3

zespoły ewaluacyjne 1
  • zespół ds. ewaluacji
3

Jak wynika z powyższej tabelki w placówce istnieją trzy typy zespołów: zespoły przedmiotowe, zespoły problemowe i zespół ewaluacyjny. Dyrektor szkoły, mgr Ewa Postół, powołała:
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Analiza jakościowa
Analiza jakościowa (na podstawie analizy dostępnych dokumentów i w oparciu o wybrane kryteria).

W Niepublicznej Szkole Przysposabiającej do Pracy istnieje 5 zespołów nauczycielskich w 3 kategoriach zespołów, do których należą wyznaczeni nauczycieli w liczbie od 3 do 4 osób.

I kategoria - zespół przedmiotowy:
II kategoria - zespół problemowy:
III kategoria - zespół ewaluacyjny:
W wyniku analizy dostępnych dokumentów (plany zespołów, sprawozdania z realizacji), w oparciu o wybrane kryteria (kto powołuje, cele i zadania, formy pracy, efekty działań) stwierdzono:
  1. Zespoły przedmiotowe, problemowe, ewaluacyjny powołuje dyrektor szkoły.
  2. Członkowie ww. zespołów opracowali plany działania zespołów. Każdy taki plan zawierał cele i zadania do realizacji w bieżącym roku szkolnym.
  3. Formy pracy:
    • spotkania wg potrzeb,
    • wspólne opracowywanie dokumentacji, (plany zespołów, sprawozdania z pracy zespołów),
    • współpraca z rodzicami/prawnymi opiekunami,
    • współpraca z instytucjami wspierającymi rozwój dziecka i innymi (OSiR w Bielawie, grota solno-jodowa Galos itp.),
    • współpraca z psychologiem, pedagogiem,
    • przeprowadzanie badań ewaluacyjnych.
  4. Efekty działań:
    • skoordynowana praca specjalistów;
    • wdrażanie wniosków i zastosowanie ich podczas kolejnego etapu terapii oraz włączanie szeregu różnorodnych i nowoczesnych metod pracy z uczniami;
    • popularyzowanie efektów pracy szkoły w środowisku lokalnym (poprzez występy, udział w konkursach, stronę internetową);
    • ustalenie i wdrażanie w życie wspólnego frontu oddziaływań wychowawczych wobec uczniów;
    • kontynuacja współpracy z instytucjami wspierającymi rozwój ucznia;
    • sprawna organizacja imprez;
    • promowanie pozytywnego wizerunku szkoły poprzez umieszczanie odpowiednich informacji na gazetkach ściennych w szkole, na stronie internetowej http://www.naszeszkoly.ng.pl/, w lokalnych mediach, eksponowanie dyplomów, pucharów, prac uczniów;
    • sporządzanie odpowiedniej dokumentacji związanej z nauczaniem i działalnością zespołu.
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wywiad z dyrektorem placówki
Jak wynika z wywiadu z dyrektorem szkoły, mgr Ewą Postół, nauczyciele współpracują ze sobą na różnych płaszczyznach. Pierwsza – to wymiana opinii, poglądów, doświadczeń w trakcie codziennych zajęć. Dotyczy ona przede wszystkich funkcjonowania podopiecznych szkoły, a także organizacji różnorodnych wydarzeń o charakterze społecznym, kulturalnym i sportowym czy rekreacyjnym. Druga płaszczyzna to współpraca w ramach powołanych przez Dyrektora zespołów nauczycielskich. W roku szkolnym 2015/2016 powołano dwa zespoły przedmiotowe – zespół nauczycieli specjalistów i zespół edukacji szkolnej; dwa zespoły problemowe – tj. zespół opiekuńczo-wychowawczy i zespół ds. uroczystości, imprez szkolnych i promocji szkoły oraz jeden zespół ewaluacyjny – zespól ds. ewaluacji. Członkowie wymienionych zespołów opracowali plany działania zespołów. Każdy taki plan zawiera cele i zadania do realizacji w bieżącym roku szkolnym.

Według Pani Dyrektor nauczyciele aktywnie współdziałają i są w pełni zaangażowani w planowanie i usprawnianie zarówno procesów edukacyjnych, jak i wychowawczych. Nauczyciele w ramach zespołów podejmują różnorodne działania. I tak zespół nauczycielski do spraw opiekuńczo-wychowawczych opracowuje Program Wychowawczy i Profilaktyczny, systematycznie współpracuje z rodzicami uczniów i opiekunami prawnymi oraz kontynuuje współpracę z instytucjami wspierającymi rozwój ucznia. Członkowie zespołu edukacji szkolnej czuwają przed wszystkim nad przebiegiem szeroko pojętego procesu dydaktyczno-wychowawczego i monitorują prowadzenie dokumentacji pracy zgodnie z wymogami prawa oświatowego. Nauczyciele specjaliści między innymi pracują nad wyrównywaniem deficytów rozwojowych uczniów, wdrażaniem wniosków z pracy zespołu i zastosowaniem ich podczas kolejnego etapu terapii oraz włączaniem szeregu różnorodnych i nowoczesnych metod pracy. Kolejny zespół nauczycielski – ds. uroczystości, imprez szkolnych i promocji szkoły – wspólnymi siłami pracuje nad sprawną organizacją imprez szkolnych oraz promowaniem placówki w środowisku lokalnym i nie tylko. Zaś zespół ds. ewaluacji zajmuje się przeprowadzaniem ewaluacji wewnętrznej w wyznaczonym zakresie.

Według Dyrektor Szkoły nauczyciele wymieniają się swoimi opiniami i doświadczeniami miedzy innymi w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczych. Razem ustalają sposób postępowania i rozwiązania danego problemu. Ponadto pani Postół zwróciła uwagę, że osoby z dłuższym stażem zawodowym zawsze chętnie pomagają nauczycielom z mniejszym doświadczeniem zawodowym. Każdy nauczyciel dwa razy w roku szkolnym dokonuje ewaluacji własnej pracy; jest to tak zwana samoocena. Wzajemna pomoc - według Dyrektora Szkoły, polega na ciągłej wymianie doświadczeń, pomysłów oraz doskonaleniu oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych, by w sposób wszechstronny wpływać na rozwój uczniów.

Zdaniem Pani Dyrektor współpraca wpływa korzystnie na działalność placówki. Wszystkie działania Dyrektora Szkoły są nakierowane na motywowanie nauczycieli do jak najbardziej wydajnej i efektywnej pracy. Współpraca przynosi same korzyści - uczniom, nauczycielom i rodzicom/prawnym opiekunom. Uczniowie mają zapewnioną kompleksową opiekę, uczestniczą w ciekawych zajęciach, projektach edukacyjnych i przedsięwzięciach społecznokulturalnych, sportowych i innych. Nauczyciele ciągle doskonalą metody i formy pracy, wymieniają się doświadczeniami, zaś rodzice mogą uzyskać całościową ocenę osiągnięć swojego dziecka oraz włączyć się w miarę potrzeb i chęci w proces edukacyjno-wychowawczy.
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Ankieta dla nauczycieli
Jak wynika z przeprowadzonych badań 100% ankietowanych nauczycieli uczestniczy w pracach co najmniej jednego zespołu i współpracuje ze sobą w zakresie organizacji procesów edukacyjnych i wychowawczych. Wszyscy ankietowani zgodnie twierdzą, iż współpraca nauczycieli w ramach zespołów nauczycielskich wpływa korzystnie na modyfikowanie i doskonalenie procesów edukacyjnych. 100% respondentów uważa, że nauczyciele wspierają się w rozwiązywaniu problemów, a współpraca opiera się na zasadach wymiany doświadczeń. Wszyscy nauczyciele starają się usprawniać metody współpracy. w celu lepszej organizacji i realizacji procesów edukacyjnych nauczyciele podejmują różnorodne działania, min.:
100% respondentów uważa, iż członkowie zespołów dokonują ewaluacji działań zespołu w celu ich modyfikacji.

Według wszystkich ankietowanych wnioski wynikające z ewaluacji działań zespołu mają realny wpływ na dalszą współpracę jego członków a współpraca ta korzystnie wpływa na przebieg procesu edukacyjno-wychowawczego.
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wnioski ogólne z przeprowadzonej ewaluacji
  1. Współpraca nauczycieli w ramach zespołów nauczycielskich wpływa korzystnie na doskonalenie i efekty pracy nauczyciela.
  2. Nauczyciele są zaangażowani w planowanie i doskonalenie procesów edukacyjnych.
  3. Nauczyciele wspólnie podejmują różnorodne działania w celu lepszej organizacji i realizacji procesów edukacyjnych.
  4. Nauczyciele systematycznie pomagają sobie nawzajem w ewaluacji i doskonaleniu własnej pracy.
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
<
opracowanie raportu:
Marta Kramarz
Marzanna Kamińska
Ewa Prüfer

wersja multimedialna:
Jacek Myćka