Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
>
RAPORT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Ocena efektywności pracy
zespołów nauczycielskich
Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Obszar, przedmiot i cel ewaluacji
Ewaluacja wewnętrzna przeprowadzona w Niepublicznym Gimnazjum obejmowała obszar procesów zachodzących w szkole.

Przedmiot ewaluacji obejmował badanie oceny efektywności pracy zespołów nauczycielskich.

Celami ewaluacji było:
Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Adresatami ewaluacji byli: dyrektor szkoły, wszyscy nauczyciele zaangażowani w pracę zespołów.

Ewaluacja w placówce była zaplanowana od lutego 2016 roku do marca 2016 roku. W szkole został powołany zespół do spraw ewaluacji, który przygotował jej plan i projekt. Następnie zajął się on opracowaniem narzędzi i przeprowadzeniem badań.

Badaniami zostali objęci: Dyrektor Szkoły, wszyscy nauczyciele działający w szkolnych zespołach. Po ich przeprowadzeniu zespół zajął się ich analizą i opracowaniem, na podstawie których powstał poniższy raport.

Prezentowany raport jest rezultatem ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w Niepublicznym Gimnazjum. Raport powstał w marcu 2016 roku.
Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Pytania kluczowe
Tworząc i projektując ewaluację postawiono sobie następujące pytania kluczowe.
  1. W jaki sposób współpraca nauczycieli w ramach zespołów wpływa na doskonalenie i efekty prac nauczycieli?
  2. W jakim stopniu nauczyciele są zaangażowani w planowanie i doskonalenie procesów edukacyjnych?
  3. Jakiego rodzaju działania podejmują wspólnie w celu lepszej organizacji i realizacji procesów edukacyjnych?
  4. Na czym polega wzajemna pomoc nauczycieli w ewaluacji i doskonaleniu własnej pracy?
Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Kryteria ewaluacji
Jako kryteria ewaluacji przyjęto następujące założenia:
  1. Skuteczność współdziałania nauczycieli.
  2. Celowość współpracy nauczycieli rozumiana jako wartość dodana z realizacji działań na terenie szkoły we współpracy z innymi specjalistami.
Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Narzędzia badawcze
W celu uzyskania odpowiedzi na pytania kluczowe zostały stworzone odpowiednie narzędzia badawcze. Były to ankiety, którymi zostali objęci wszyscy nauczyciele Niepublicznego Gimnazjum. Został przeprowadzony wywiad z Dyrektorem Szkoły dotyczący współpracy nauczycieli w ramach powołanych w szkole zespołów. Została dokonana analiza dokumentacji zespołów oraz przeprowadzono analizę ilościową i jakościową istniejących w placówce zespołów.
Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród nauczycieli
Ankieta miała na celu zebranie informacji na temat oceny efektywności pracy zespołów nauczycielskich oraz działania nauczycieli w ramach tych zespołów. Ankietą zostali objęci wszyscy nauczyciele pracujący w Niepublicznym Gimnazjum.

Wszyscy nauczyciele biorący udział w badaniu twierdzą, że współpracują ze sobą oraz wspierają się w pracy dydaktyczno-wychowawczej. Ankietowani potwierdzają, że w placówce działają zespoły przedmiotowe, problemowe oraz ewaluacyjne.

Wszyscy pytania aktywnie uczestniczą w pracy istniejących zespołów i współpracują ze sobą poprzez przyjmowanie wspólnego frontu oddziaływań wychowawczych wobec uczniów.

100% pytanych twierdzi, że dokonuje analizy własnej pracy w celu modyfikacji realizowanych zadań i celów. Systematycznie jest dokonywana analiza współpracy w ramach działających zespołów.

Wszyscy ankietowani uważają, że wnioski wyciągane po dokonaniu analizy własnej pracy mają realny wpływ na ich dalsze działania.

100% nauczycieli potwierdza, że współpraca grona pedagogicznego ma pozytywny wpływ na proces dydaktyczno-wychowawczy w placówce oraz, że podczas spotkań zespołów wspólnie planują działania podejmowane w szkole. 100% badanych potwierdza, że dokumentacja i działanie zespołów jest monitorowane przez Dyrektora Szkoły.

Wszyscy ankietowani nauczyciele uważają, że istnieje współpraca między zespołami działającymi w szkole. Według 100% badanych współpraca między zespołami działającymi w szkole istnieje w zakresie dostosowania wymagań do indywidualnych potrzeb uczniów oraz realizacji podstawowych zadań szkoły, a także opracowania i przestrzegania wspólnego frontu oddziaływań wychowawczych wobec uczniów.
Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wniski z przeprowadzonej ankiety
Z przeprowadzonych badań wynika, że zdaniem ankietowanych nauczyciele zatrudnieni w Niepublicznym Gimnazjum Specjalnym w Ludwikowicach współpracują ze sobą w ramach zespołów szkolnych: przedmiotowych, problemowych, ewaluacyjnych oraz wspierają się w pracy dydaktyczno-wychowawczej. Współpraca ma pozytywny wpływ na przebieg procesu edukacyjno-wychowawczego w placówce. Badani uważają, że dokumentacja i zadania podejmowane w ramach prac zespołów są monitorowane przez Dyrektora Szkoły.

Badani twierdzą, że współpracują ze sobą w zakresie dostosowania wymagań do indywidualnych potrzeb uczniów, realizacji zadań szkoły, opracowania i przestrzegania wspólnego frontu oddziaływań wychowawczych wobec uczniów. Wymieniają się też doświadczeniami z pracy.

Formy, jakie przyjmuje ich współpraca to m.in. wspólne opracowywanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla poszczególnych uczniów, wspólna organizacja imprez i uroczystości szkolnych, wspólny front oddziaływań wychowawczych wobec uczniów, podejmowanie aktywności z zakresu promowania placówki w środowisku oraz wdrażanie w życie założeń programu wychowawczego szkoły.
Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wyniki wywiadu z Dyrektorem Szkoły
Z wywiadu z Dyrektorem Szkoły wynika, iż nauczyciele zatrudnieni w Niepublicznym Gimnazjum w Ludwikowicach współpracują ze sobą. Każdy z nich jest członkiem co najmniej jednego zespołu działającego na terenie szkoły: przedmiotowego, problemowego lub ewaluacyjnego. Nauczyciele działający w zespołach współdziałają ze sobą na polu dydaktyczno-wychowawczym.

Poza działalnością w zespołach szkolnych poszczególni nauczyciele przygotowują rady szkoleniowe o tematyce związanej z funkcjonowaniem placówki i prezentują je pozostałym. Pozwala to podnosić poziom merytorycznego przygotowania kadry do pracy oraz daje możliwość wymiany poglądów na tematy związane ze specyfiką pracy w tego typu placówce.

Zdaniem Dyrektora nauczyciele dokonują analizy własnej współpracy. Dokonując semestralnego podsumowania zrealizowanych w ramach działalności zespołów zadań, zawartych w planach pracy, dyskutują o tym, co udało im się zrealizować, jakie działania należy kontynuować a jakie podjąć by praca z uczniami oraz współpraca grona pedagogicznego była jak najbardziej efektywna. W przekonaniu Pani Dyrektor wnioski wyciągnięte przez nauczycieli z analizy własnej współpracy przyczyniają się do podniesienia jakości ich pracy i mają realny wpływ na ich dalsze działania, ponieważ wymiana poglądów, uwag, być może nawet spory podczas dokonywania analizy owocują nowymi pomysłami, które mogą być wdrażane w życie w celu podniesienia poziomu i jakości pracy placówki.

Zdaniem Dyrektora nauczyciele pomagają sobie w codziennej pracy, wymieniają się spostrzeżeniami dotyczącymi poszczególnych uczniów, wspólnie zastanawiają się, jakie oddziaływania wychowawcze mają najlepszy wpływ na zachowanie uczniów. Służą sobie radą w kwestii doboru właściwych, atrakcyjnych dla uczniów oraz przynoszących wymierne efekty wychowawcze form i metod pracy podczas zajęć. Podczas rad pedagogicznych omawiając kwestie wychowawcze dotyczące poszczególnych uczniów, ustalają wspólny front oddziaływań wychowawczych.

W mniemaniu Dyrektora szkoły zmiany zachodzące w procesie edukacyjnym uczniów są efektem współpracy nauczycieli, którzy m.in. wspólnie opracowują indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne dla poszczególnych uczniów. Zdaniem Dyrektora nauczyciele poprzez swoja współpracę przyczyniają się w dużym stopniu do promocji placówki w środowisku lokalnym i integracji z nim. Przygotowują uczniów do udziału w różnego typu konkursach: plastycznych, muzycznych, sportowych. Zachęcają do udziału w lokalnych imprezach o charakterze integracyjnym, sportowym bądź artystycznym. Dzięki tym działaniom uczniowie mogą rozwijać swoje zainteresowania.

Nauczyciele starają się także włączać rodziców w życie szkoły poprzez zachęcanie ich do udziału w imprezach organizowanych na jej terenie oraz poprzez udział w wycieczkach szkolnych. Nauczyciele starają się też stosować jednolity front oddziaływań wychowawczych wobec uczniów mających problemy z właściwym zachowaniem się.

Współpraca grona pedagogicznego ma również realny wpływ na poszerzenie i uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej placówki poprzez projekty edukacyjne, koła zainteresowań i imprezy okolicznościowe.
Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wnioski z przeprowadzonego wywiadu
W opinii Dyrektora Szkoły nauczyciele angażują się w wysokim stopniu we współpracę zespołową. Zaowocowało to wspólnym zorganizowaniem wielu konkursów, uroczystości i imprez sportowych. Pani Dyrektor stwierdziła, że nauczyciele rozwiązują problemy zespołowo, wzajemnie pomagają sobie w procesie wychowawczo-dydaktycznych. Współpracują dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem, a pani Dyrektor na bieżąco monitoruje pracę poszczególnych zespołów.
Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wyniki analizy jakościowej i ilościowej działających zespołów
Z analizy jakościowej opracowanej na podstawie planów pracy poszczególnych zespołów wynika, że:
Z analizy zadań wykonywanych przez poszczególne zespoły wynika, że ich członkowie współpracują ze sobą na różnym polu. Jednym z nich jest wspólne opracowanie a następnie realizowanie zadań zawartych w szkolnym programie wychowawczym oraz profilaktycznym. Wspólne opracowanie harmonogramu imprez i uroczystości szkolnych i ich późniejsza realizacja oraz zamieszczanie informacji na stronie internetowej szkoły łączy się z działaniami zespołu do spraw promocji, który zajmuje się kreowaniem pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku lokalnym.

Działania podejmowane przez nauczycieli działających w zespołach szkolnych mają pozytywny wpływ na rozwój osobowy uczniów, skierowane są na jak najlepsze rozpoznanie ich potrzeb i dostosowanie wymagań oraz form i metod pracy do ich indywidualnych potrzeb i możliwości.

Nauczyciele wspólnie opracowują indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne, dokonują przydziału uczniów na wybrane zajęcia specjalistyczne zgodnie z ich potrzebami oraz zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej. Starają się optymalnie wykorzystać bogatą bazę dydaktyczną szkoły tj. sprzęt rehabilitacyjny, środki audiowizualne, programy multimedialne i pomoce dydaktyczne do wyrównywania istniejących deficytów rozwojowych uczniów. Wspólnie pracują nad realizowaniem założeń zawartych w indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych. Zachęcają uczniów oraz pomagają im rozwijać własne zainteresowania poprzez udział w różnego typu konkursach: plastycznych, artystycznych, sportowych. Przyglądając się składom poszczególnych zespołów możemy zaobserwować, że ich członkowie działają w wielu z nich. Fakt ten bez wątpienie pozytywnie wpływa na współpracę między poszczególnym zespołami, ponieważ osoby działające w dwóch czy trzech zespołach dobrze znają specyfikę działań każdego z nich i mogą służyć radą i wsparcie pozostałym ich członkom.

Z analizy ilościowej zespołów działających w Niepublicznym Gimnazjum Specjalnym w Ludwikowicach wynika, że w placówce działa 5 zespołów:
W skład każdego zespołu wchodzą 3 osoby.
Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wynioski z analizy jakościowej i ilościowej
Planowanie większości podejmowanych w szkole działań odbywa się na zasadach współpracy pomiędzy nauczycielami.

Praca w zespołach nauczycielskich koncentruje się na: realizacji zadań zawartych w szkolnym programie i planie wychowawczym oraz programie profilaktycznym, kreowaniu pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku szkolnym i lokalnym, organizacji i imprez i uroczystości szkolnych oraz dokumentowaniu ich przebiegu, wyrównaniu deficytów rozwojowych u uczniów, wymianie poglądów oraz doświadczeń własnych nauczycieli oraz podwyższaniu efektów pracy szkoły i przeprowadzeniu ewaluacji.

W szkole działa 8 zespołów, w skład każdego z nich wchodzą 3 osoby.

Według badanych wymiernym efektem współpracy nauczycieli są dokumenty szkolne obowiązujące w placówce: plan pracy szkoły, program wychowawczy, program profilaktyczny placówki oraz Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne tworzone przez zespoły specjalistów pracujące z uczniami. Ponadto różnego typu imprezy odbywające się na terenie placówki w trakcie roku szkolnego powstają przy współudziale wielu nauczycieli wchodzących w skład różnych zespołów. Członkowie zespołów przyczyniają się również do promocji szkoły w środowisku lokalnym na przykład poprzez zachęcanie swoich uczniów i pomaganie im w przygotowaniu prac na różnego typu konkursy plastyczne oraz zachęcanie ich do udziału w masowych imprezach sportowych.

Wymiana uwag, poglądów między członkami zespołów ma pozytywny wpływ na proces dydaktyczno-wychowawczy placówki. Efektem współpracy nauczycieli jest także wypracowanie jednolitego frontu oddziaływań wychowawczych wobec uczniów.

Nauczyciele wspólnie planuj działania podejmowane w szkole, rozwiązują problemy, doskonalą metody i formy współpracy.

Nauczyciele pracujący w zespołach systematycznie dokonują oceny wyników swojej pracy, co udokumentowane jest w sprawozdaniach prac zespołów oraz rad pedagogicznych.

Zespoły działające w szkole są skuteczne w osiąganiu swoich celów. Rozwiązywanie problemów i planowanie większości podejmowanych w szkole działań odbywa się na zasadach współpracy pomiędzy nauczycielami.
Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
<
Wynioski końcowe
  1. Rola dyrektora jest tu wiodącą, gdyż to on przede wszystkim jest inspiratorem twórczego poszukiwania przez kadrę nauczycielską nowych metod i form działalności dydaktyczno–wychowawczej.
  2. Działania zespołów istniejących w szkole odpowiadają potrzebom członków i sprzyjają wymianie doświadczeń.
  3. Zespoły podejmują pracę nad rozwiązywaniem bieżących problemów dydaktyczno–wychowawczych. Podczas rozwiązywania problemów dydaktyczno–wychowawczych nauczyciele korzystają z pomocy zatrudnionych w placówce specjalistów.
  4. Członkowie zespołów biorą czynny i aktywny udział w pracach poszczególnych zespołów, istnieje dobra współpraca pomiędzy poszczególnymi zespołami.
  5. Nauczyciele wspólnie planują działania podejmowane w szkole, rozwiązują problemy, doskonalą metody i formy współpracy.
  6. Nauczyciele pracujący w zespołach systematycznie dokonują oceny wyników swojej pracy, co udokumentowane jest w sprawozdaniach prac zespołów oraz protokołach rady pedagogicznej.
  7. Nauczyciele wysoko oceniają swój wkład w prace zespołów i są zdania, że zespoły działające w szkole są skuteczne w osiąganiu swoich celów. Rozwiązywanie problemów i planowanie większości podejmowanych w szkole działań odbywa się na zasadach współpracy pomiędzy nauczycielami.
  8. Członkowie zespołów biorą czynny udział w pracach zespołu. Wdrażane wnioski przyczyniają się do poprawy efektywności kształcenia i wychowania.
  9. Nauczyciele poprzez swoja współpracę przyczyniają się w dużym stopniu do promocji placówki w środowisku lokalnym i integracja z nim.
  10. Nauczyciele przygotowują uczniów do udziału w różnego typu konkursach, zachęcają do udziału w lokalnych imprezach o charakterze integracyjnym, sportowym bądź artystycznym.
  11. Nauczyciele starają się włączać rodziców w życie szkoły poprzez zachęcanie ich do udziału w imprezach organizowanych na terenie placówki. Zapraszają do brania udziału w wycieczkach organizowanych przez szkołę, podczas których jest szansa lepszego poznania się i wymiany poglądów, uwag oraz przedstawienie swoich oczekiwań wobec placówki, nauczycieli itp.
  12. Współpraca nauczycieli ma bardzo duży wpływ na rozwój uczniów. Szczególnie ważna jest ona w zakresie oddziaływań wychowawczych. W związku z tym nauczyciele starają się stosować jednolity front oddziaływań wychowawczych.
  13. Współpraca w ramach zespołów przekład się również na sukcesy, jakie nasi uczniowie odnoszą w różnego typu konkursach, zawodach sportowych itp. To nauczyciele poprzez swoją wspólna prace pomagają im je osiągnąć.