Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
>
RAPORT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Efekty działalności dydaktycznej,
wychowawczej i opiekuńczej
oraz innej działalności statutowej szkoły
opracowanie raportu:
Magdalena Zapał
Magdalena Muryj

wersja multimedialna:
Jacek Myćka
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wstęp
Prezentowany raport jest rezultatem ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w Niepublicznej Szkole Podstawowej Specjalnej prowadzonej przez Siostry Franciszkanki w Ludwikowicach. Autorem raportu są Magdalena Zapał i Magdalena Muryj. Raport w wersji multimedialnej opracował Jacek Myćka.

Poniższy raport został opracowany w lutym 2016 r. po przeanalizowaniu zebranego materiału badawczego. W trakcie ewaluacji gromadzono informacje z wielu źródeł: od nauczycieli jak również z analizy dokumentacji zajęć. Dzięki temu ewaluacja wewnętrzna dała wyniki o dużej wiarygodności. Była profesjonalnie przygotowana i przeprowadzona.

Planowanie ewaluacji rozpoczęto w grudniu 2015 r., projektowanie, zbieranie danych miało miejsce w miesiącu styczniu 2016 r., w miesiącu lutym 2016 r. analizowano zebrane dane, oraz sporządzono raport. Popularyzacja raportu nastąpi po przedstawieniu go radzie pedagogicznej.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wstęp
Ewaluację przeprowadzono w obszarze:
Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły.

Raport zawiera opis przedmiotu ewaluacji, pytań kluczowych, kryteriów ewaluacji, narzędzi badawczych. Znajdują się w nim również informacje o wynikach badań i sposobie ich przeprowadzenia, a także tabelaryczne zestawienie wyników i ich analiza jakościowa. Na podstawie otrzymanych wyników sformułowano wnioski i wskazówki do dalszej pracy.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wstęp
Przedmiotem ewaluacji w Niepublicznej Szkole Podstawowej Specjalnej w Ludwikowicach było: zbadanie czy realizowana jest podstawa programowa w zakresie celów ogólnych, umiejętności i wiedzy przedmiotowej, zalecanych warunków i sposobów realizacji.

Celem ewaluacji było: sprawdzenie realizacji podstawy programowej przez wszystkich nauczycieli.

Kryteria ewaluacji:
  1. W szkole systematycznie realizowana jest podstawa programowa.
  2. Nauczyciele dokonują analizy programów nauczania w zakresie uwzględniania osiągnięć edukacyjnych uczniów z poprzedniego etapu edukacyjnego.
  3. W szkole dokonuje się analizy osiągnięć uczniów z uwzględnieniem ich możliwości rozwojowych.
  4. W szkole dokonuje się ewaluacji skuteczności podejmowanych działań dydaktyczno- wychowawczych.
  5. Nauczyciele realizują cele zawarte w podstawie programowej.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Pytania kluczowe
  1. Czy w szkole systematycznie monitorowana jest podstawa programowa?
  2. Czy w szkole dokonuje się analizy programów nauczania w zakresie uwzględniania osiągnięć uczniów z poprzedniego etapu edukacyjnego?
  3. Czy w szkole dokonuje się analizy osiągnięć każdego ucznia z uwzględnieniem jego możliwości rozwojowych?
  4. Czy w szkole dokonuje się ewaluacji skuteczności podejmowanych działań dydaktyczno- wychowawczych?
  5. Czy w szkole nauczyciele realizują cele zawarte w podstawie programowej?
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Metody i narzędzia badawcze
W trakcie badań wykorzystano następujące metody badawcze:

Do badań opracowano niezbędne narzędzia badawcze:
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wyniki badań
Nauczyciele zatrudnieni w Niepublicznej Szkole Podstawowej Specjalnej zgodnie twierdzą, iż zapoznali się z podstawą programową. Ankietowani zapoznali się z podstawą programową, która obowiązywała w poprzednim i będzie obowiązywać na następnym etapie edukacyjnym. 100% ankietowanych uważa, iż według własnej oceny prawidłowo realizują podstawę programową.

Nauczyciele Niepublicznej Szkoły Podstawowej Specjalnej w trakcie zajęć systematycznie realizują założenia zawarte w podstawie programowej. Nauczyciele zgodnie twierdzą, iż realizowane w szkole projekty edukacyjne są zgodne z treściami podstawy programowej.

Ankietowani zgodnie twierdzą, iż posiadają narzędzia diagnostyczne niezbędne do badań poziomu wiedzy i umiejętności uczniów. Nauczyciele Niepublicznej Szkoły Podstawowej Specjalnej dwa razy w semestrze dokonują badania przyrostu wiedzy i umiejętności.

Nauczyciele opracowują Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne, które są zgodne z obowiązującą podstawą programową. Wyposażenie sal i pracowni szkolnych wspomaga prawidłową realizację treści programowych.

Wszyscy ankietowani nauczyciele zgodnie twierdzą, iż podejmowane przez nich działania przyczyniają się do lepszego opanowania treści programowych i osiągnięcia celów zawartych w podstawie programowej.

Treści ujęte w arkuszach diagnostycznych są kompatybilne z podstawą programową. Wszyscy ankietowani nauczyciele dokonują monitoringu realizacji podstawy programowej.

W szkole opracowane są narzędzia diagnostyczne, które służą monitorowaniu realizacji podstawy programowej. Nauczyciele dokonują analizy realizacji podstawy programowej korzystając z opracowanych narzędzi diagnostycznych, a arkusze z monitoringu realizacji podstawy programowej są dołączane do sprawozdania z nadzoru pedagogicznego na koniec II semestru roku szkolnego.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wyniki badań
Z przeprowadzonej analizy dokumentów (dzienników lekcyjnych, rozkładów materiału) wynika, że:
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wnioski
Reasumując możemy stwierdzić, iż zatrudnieni w Niepublicznej Szkole Podstawowej Specjalnej nauczyciele znają obowiązującą podstawę programową i realizują zawarte w niej założenia w zakresie celów ogólnych, umiejętności i wiedzy przedmiotowej, zalecanych warunków i sposobów realizacji. Ponadto podejmowane w szkole działania zmierzają do osiągnięcia przez uczniów możliwie najwyższego poziomu funkcjonowania osobistego i społecznego poprzez realizacje założeń zawartych w obowiązującej podstawie programowej. Sprzyja temu systematycznie dokonywana diagnoza wstępna oraz badanie przyrostu wiedzy i umiejętności uczniów oraz monitorowanie realizacji podstawy programowej na zakończenie każdego roku szkolnego.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
<
opracowanie raportu:
Magdalena Zapał
Magdalena Muryj

wersja multimedialna:
Jacek Myćka