Prezentowany raport jest rezultatem ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w Niepublicznej Szkole Podstawowej Specjalnej prowadzonej przez Siostry Franciszkanki w Ludwikowicach. Autorem raportu są Magdalena Zapał i Magdalena Muryj. Raport w wersji multimedialnej opracował Jacek Myćka.
Poniższy raport został opracowany w lutym 2016 r. po przeanalizowaniu zebranego materiału badawczego. W trakcie ewaluacji gromadzono informacje z wielu źródeł: od nauczycieli jak również z analizy dokumentacji zajęć. Dzięki temu ewaluacja wewnętrzna dała wyniki o dużej wiarygodności. Była profesjonalnie przygotowana i przeprowadzona.
Planowanie ewaluacji rozpoczęto w grudniu 2015 r., projektowanie, zbieranie danych miało miejsce w miesiącu styczniu 2016 r., w miesiącu lutym 2016 r. analizowano zebrane dane, oraz sporządzono raport. Popularyzacja raportu nastąpi po przedstawieniu go radzie pedagogicznej.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
Ewaluację przeprowadzono w obszarze: Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły.
Raport zawiera opis przedmiotu ewaluacji, pytań kluczowych, kryteriów ewaluacji, narzędzi badawczych. Znajdują się w nim również informacje o wynikach badań i sposobie ich przeprowadzenia, a także tabelaryczne zestawienie wyników i ich analiza jakościowa. Na podstawie otrzymanych wyników sformułowano wnioski i wskazówki do dalszej pracy.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
Przedmiotem ewaluacji w Niepublicznej Szkole Podstawowej Specjalnej w Ludwikowicach było: zbadanie czy realizowana jest podstawa programowa w zakresie celów ogólnych, umiejętności i wiedzy przedmiotowej, zalecanych warunków i sposobów realizacji.
Celem ewaluacji było: sprawdzenie realizacji podstawy programowej przez wszystkich nauczycieli.
Kryteria ewaluacji:
W szkole systematycznie realizowana jest podstawa programowa.
Nauczyciele dokonują analizy programów nauczania w zakresie uwzględniania osiągnięć edukacyjnych uczniów z poprzedniego etapu edukacyjnego.
W szkole dokonuje się analizy osiągnięć uczniów z uwzględnieniem ich możliwości rozwojowych.
W szkole dokonuje się ewaluacji skuteczności podejmowanych działań dydaktyczno- wychowawczych.
Nauczyciele realizują cele zawarte w podstawie programowej.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
Nauczyciele zatrudnieni w Niepublicznej Szkole Podstawowej Specjalnej zgodnie twierdzą, iż zapoznali się z podstawą programową. Ankietowani zapoznali się z podstawą programową, która obowiązywała w poprzednim i będzie obowiązywać na następnym etapie edukacyjnym. 100% ankietowanych uważa, iż według własnej oceny prawidłowo realizują podstawę programową.
Nauczyciele Niepublicznej Szkoły Podstawowej Specjalnej w trakcie zajęć systematycznie realizują założenia zawarte w podstawie programowej. Nauczyciele zgodnie twierdzą, iż realizowane w szkole projekty edukacyjne są zgodne z treściami podstawy programowej.
Ankietowani zgodnie twierdzą, iż posiadają narzędzia diagnostyczne niezbędne do badań poziomu wiedzy i umiejętności uczniów. Nauczyciele Niepublicznej Szkoły Podstawowej Specjalnej dwa razy w semestrze dokonują badania przyrostu wiedzy i umiejętności.
Nauczyciele opracowują Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne, które są zgodne z obowiązującą podstawą programową. Wyposażenie sal i pracowni szkolnych wspomaga prawidłową realizację treści programowych.
Wszyscy ankietowani nauczyciele zgodnie twierdzą, iż podejmowane przez nich działania przyczyniają się do lepszego opanowania treści programowych i osiągnięcia celów zawartych w podstawie programowej.
Treści ujęte w arkuszach diagnostycznych są kompatybilne z podstawą programową. Wszyscy ankietowani nauczyciele dokonują monitoringu realizacji podstawy programowej.
W szkole opracowane są narzędzia diagnostyczne, które służą monitorowaniu realizacji podstawy programowej. Nauczyciele dokonują analizy realizacji podstawy programowej korzystając z opracowanych narzędzi diagnostycznych, a arkusze z monitoringu realizacji podstawy programowej są dołączane do sprawozdania z nadzoru pedagogicznego na koniec II semestru roku szkolnego.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
Z przeprowadzonej analizy dokumentów (dzienników lekcyjnych, rozkładów materiału) wynika, że:
w Niepublicznej Szkole Podstawowej Specjalnej podczas codziennych zajęć w ramach: rocznego przygotowania przedszkolnego edukacji wczesnoszkolnej oraz w klasach IV-VI systematycznie realizowane są treści zawarte w podstawie programowej,
odzwierciedleniem realizacji w/w treści są zapisy zamieszczone w miesięcznych rozkładach materiałów oraz dziennikach lekcyjnych,
zawarte w tych dokumentach treści są kompatybilne ze sobą oraz podstawą programową,
nie wszystkie treści zawarte w podstawie programowej zostały zrealizowane
treści niezrealizowane są zaplanowane do realizacji w toku dalszych zajęć.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
Reasumując możemy stwierdzić, iż zatrudnieni w Niepublicznej Szkole Podstawowej Specjalnej nauczyciele znają obowiązującą podstawę programową i realizują zawarte w niej założenia w zakresie celów ogólnych, umiejętności i wiedzy przedmiotowej, zalecanych warunków i sposobów realizacji. Ponadto podejmowane w szkole działania zmierzają do osiągnięcia przez uczniów możliwie najwyższego poziomu funkcjonowania osobistego i społecznego poprzez realizacje założeń zawartych w obowiązującej podstawie programowej. Sprzyja temu systematycznie dokonywana diagnoza wstępna oraz badanie przyrostu wiedzy i umiejętności uczniów oraz monitorowanie realizacji podstawy programowej na zakończenie każdego roku szkolnego.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'