Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
>
RAPORT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Efekty działalności dydaktycznej,
wychowawczej i opiekuńczej
oraz innej działalności statutowej szkoły
opracowanie raportu:
Marta Kramarz
Marzana Kamińska
Ewa Prüfer

wersja multimedialna:
Jacek Myćka
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wstęp
Niniejszy raport jest rezultatem ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w Niepublicznej Szkole Przysposabiającej do Pracy prowadzonej przez Siostry Franciszkanki w Ludwikowicach Kłodzkich. Raport w formie multimedialnej opracował Jacek Myćka. Nad całością prowadzonych badań czuwała dyrektor szkoły Ewa Postół.

W grudniu 2015 r. opracowano koncepcję ewaluacji, wyznaczono jej wykonawców i odbiorców. Zespół w składzie: Marta Kramarz, Marzanna Kamińska i Ewa Prufer - przygotował projekt, plan i harmonogram ewaluacji.

Adresatami ewaluacji byli dyrektor szkoły, rodzice/opiekunowie prawni, nauczyciele. W styczniu 2016 r. opracowano niezbędne narzędzia badawcze i rozpoczęto zbieranie informacji od adresatów ewaluacji. W lutym dokonano analizy dokumentów, opracowano wyniki przeprowadzonych badań i sporządzono raport ewaluacyjny.
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wstęp
Główny cel ewaluacji dotyczy realizacji podstawy programowej w zakresie celów ogólnych, umiejętności i wiedzy przedmiotowej, zalecanych warunków i sposobów realizacji.

Członkowie zespołu opracowali następujące narzędzia badawcze:
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Pytania kluczowe
Pytania zawarte w kwestionariuszu ankiety dla nauczycieli oraz w kwestionariuszu wywiadu z dyrektorem szkoły miały charakter zamknięty jak i otwarty, co pozwoliło uzyskać maksymalną ilość informacji. Pytania te były opracowane na podstawie pytań kluczowych, które przedstawiają się następująco:
  1. Czy nauczyciele znają zapisy obowiązującej podstawy programowej?
  2. Czy nauczyciele uwzględniają cele określone w podstawie programowej?
  3. W jaki sposób nauczyciele realizują cele podstawy programowej?
  4. Czy nauczyciele monitorują realizację podstawy programowej?
  5. W jaki sposób nauczyciele monitorują realizację podstawy programowej?
  6. Czy nauczyciele uwzględniają założenia podstawy programowej z wcześniejszych etapów edukacyjnych?
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród nauczycieli
Wszyscy nauczyciele jednomyślnie stwierdzili, znają podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi. 100% ankietowanych nauczycieli twierdzi, iż opracowane przez nich indywidualne programy nauczania zawierają treści aktualnej podstawy programowej. Na pytanie w jaki sposób nauczyciele zapoznali się z podstawą programową wszyscy ankietowani podali jako źródło informacji Internet, 2 osoby – lekturę własną.

Wszyscy respondenci zgodnie twierdzą, że realizacja podstawy programowej jest przez nich systematycznie monitorowana.

Na pytanie w jaki sposób i jak często monitorują realizację podstawy programowej 100% badanych podało sprawozdanie z realizacji treści programowych dwa razy w roku. Także 100% respondentów wskazało arkusz ewaluacji wypełniany dwa razy do roku. Dodatkowo 22% pytanych monitoruje realizację podstawy programowej dokonując dwa razy w roku analizy pracy dydaktyczno-wychowawczej.

Zdaniem wszystkich ankietowanych warunki lokalowe szkoły i baza dydaktyczna pozwalają na prawidłową realizację treści podstawy programowej zawartych w indywidualnych programach nauczania. Także 100% badanych zapewniło o znajomości podstawy programowej z poprzedniego etapu edukacyjnego oraz, że uwzględniają jej zapisy podczas opracowywania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych uczniów.

Wszyscy nauczyciele twierdzą, że w ubiegłym roku szkolnym zrealizowali niezbędne minimum podstawy programowej.
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wyniki wywiadu z Dyrektorem Szkoły
Z wywiadu z dyrektorem wynika, że każda zmiana przepisów prawa oświatowego jest przez Dyrektora sygnalizowana i analizowana przez Radę Pedagogiczną. Dotyczy to także podstawy programowej. Dlatego wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole mają obowiązek znajomości podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy. Dyrektor dba, aby treści zawarte w podstawie programowej miały swoje odzwierciedlenie w indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych. Programy opracowane przez zespoły specjalistów są przez dyrektora sprawdzane głównie pod tym kątem. Realizacja podstawy programowej jest systematycznie monitorowana. W tym celu zostało opracowane specjalne narzędzie badawcze. Ponadto nauczyciele dwa razy do roku mają obowiązek sporządzania sprawozdań z realizacji treści programowych oraz analizy pracy dydaktyczno-wychowawczej. Także dwa razy w roku w wypełniają arkusz samooceny, w którym określają stopień realizacji podstawy programowej w danym roku szkolnym oraz informują, czy wystąpiły czynniki utrudniające jej realizację.

Z prowadzonego przez dyrektora dozoru pedagogicznego wynika, że nauczyciele nie napotykają na trudności w realizacji podstawy programowej, gdyż zadania zawarte w indywidualnych programach nauczania są dostosowane do predyspozycji rozwojowych uczniów. Zatem podstawa programowa jest w pełni realizowana.

Zdaniem dyrektora szkoły na prawidłową realizacje podstawy programowej ogromny wpływ ma baza lokalowa i dydaktyczna szkoły. Różnorodność pomocy dydaktycznych wpływa na atrakcyjność zajęć i ich efektywność a tym samym ułatwia realizację założeń podstawy programowej. Dlatego dyrektor dba o wysoki standard wyposażenia w szkole. Uwzględnia również opinie nauczycieli dotyczące zakupu niezbędnych pomocy dydaktycznych.
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wnioski z przeprowadzonej ewaluacji
  1. Nauczyciele znają zapisy podstawy programowej dotyczącej kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełno sprawnościami sprzężonymi.
  2. Nauczyciele opracowują indywidualne programy edukacyjne uczniów w oparciu o podstawę programową.
  3. Nauczyciele wdrażają treści podstawy programowej w toku codziennych zajęć.
  4. Realizacja podstawy programowej jest systematycznie monitorowana i dokumentowana (2 razy w roku :analiza pracy dydaktyczno-wychowawczej, sprawozdanie z realizacji treści programowych, arkusz ewaluacji).
  5. Wszyscy nauczyciele znają podstawę programową z poprzedniego etapu kształcenia i uwzględniają jej założenia w celu utrwalania zdobytych umiejętności.
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
<
opracowanie raportu:
Marta Kramarz
Marzana Kamińska
Ewa Prüfer

wersja multimedialna:
Jacek Myćka