>
Efekty działalności dydaktycznej,
wychowawczej i opiekuńczej
oraz innej działalności statutowej szkoły
>
<
Wstęp
Prezentowany raport jest rezultatem ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w Niepublicznym Gimnazjum Specjalnym prowadzonym przez Siostry Franciszkanki w Ludwikowicach. Autorem raportu są Katarzyna Zymon oraz Iwona Nowak. Raport w wersji multimedialnej opracował Jacek Myćka.
Poniższy raport został opracowany w lutym 2016 r. po przeanalizowaniu zebranego materiału badawczego. W trakcie ewaluacji gromadzono informacje z wielu źródeł: od nauczycieli, z analizy dokumentacji zajęć. Dzięki temu ewaluacja wewnętrzna dała wyniki o dużej wiarygodności. Była profesjonalnie przygotowana i przeprowadzona.
Planowanie ewaluacji rozpoczęto w grudniu 2015 r., projektowanie, zbieranie danych miało miejsce w miesiącu styczniu 2016 r., w miesiącu lutym 2016 r. analizowano zebrane dane, oraz sporządzono raport. Popularyzacja raportu nastąpi po przedstawieniu go radzie pedagogicznej.
>
<
Wstęp
Ewaluację przeprowadzono w obszarze: Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły.
Raport zawiera opis przedmiotu ewaluacji, pytań kluczowych, kryteriów ewaluacji, narzędzi badawczych. Znajdują się w nim również informacje o wynikach badań i sposobie ich przeprowadzenia, a także tabelaryczne zestawienie wyników i ich jakościowa analiza. Na podstawie otrzymanych wyników sformułowano wnioski i wskazówki do dalszej pracy.
>
<
Przedmiot i cel ewaluacji
Przedmiotem ewaluacji w Niepublicznym Gimnazjum Specjalnym w Ludwikowicach było zbadanie czy realizowana jest podstawa programowa w zakresie celów ogólnych, umiejętności i wiedzy przedmiotowej, zalecanych warunków i sposobów realizacji.
Celem ewaluacji było sprawdzenie realizacji podstawy programowej przez wszystkich nauczycieli.
>
<
Kryteria ewaluacji
- Realizacja podstawy programowej jest systematycznie monitorowana.
- Nauczyciele odnoszą się w codziennej pracy z uczniami do elementów podstawy programowej.
- Nauczyciele znają podstawę programową z poprzednich i kolejnych etapów edukacyjnych.
- Zespół nauczycieli uczących w szkole jest odpowiedzialny za realizację całości podstawy programowej.
>
<
Pytania kluczowe
- Czy w szkole monitorowana jest realizacja podstawy programowej?
- Czy w szkole dokonuje się analizy programów nauczania pod kątem uwzględniania osiągnięć uczniów z poprzedniego etapu edukacyjnego?
- Czy w szkole analizowane są osiągnięcia uczniów, z uwzględnieniem ich możliwości rozwojowych?
- Czy nauczyciele realizują cele zawarte w podstawie programowej?
>
<
Metody i narzędzia badawcze
W trakcie badań wykorzystano następujące metody badawcze:
- ankietę,
- analizę dokumentów.
Do badań opracowano niezbędne narzędzia badawcze:
- kwestionariusz ankiety,
- kwestionariusz do analizy dokumentów.
>
<
Wyniki przeprowadzonych badań
W badaniu wzięli udział następujący nauczyciele uczący w klasie I-III gimnazjum: wychowawca, nauczyciel muzyki i nauczyciel wychowania fizycznego. Wszyscy ankietowani twierdzili, że znają obowiązującą podstawę programową i zgodnie z zawartymi w niej treściami planują swoją pracę w danym roku szkolnym, co znajduje odzwierciedlenie w miesięcznych rozkładach materiału oraz zapisach w dziennikach lekcyjnych. Zapoznali się również z podstawą programową obowiązującą na poprzednim i kolejnym etapie kształcenia.
Treści zawarte w opracowywanych przez nauczycieli Indywidualnych Programach Edukacyjno-Terapeutycznych są zgodne z obowiązującą podstawą programową oraz dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów.
Nauczyciele pracujący w szkole podejmują działania wspomagające uczniów, by w jak najlepszym stopniu opanowali umiejętności i treści wynikające z podstawy programowej, zaś prowadzenie zajęć edukacyjnych metodą projektów ma pozytywny wpływ na opanowanie przez uczniów wiedzy i umiejętności wynikających z podstawy programowej. Prawidłowej realizacji założeń w/w podstawy sprzyja również baza lokalowa i dydaktyczne placówki.
>
<
Wyniki przeprowadzonych badań
W Niepublicznym Gimnazjum Specjalnym dwa razy w semestrze dokonuje się badania przyrostu wiedzy i umiejętności uczniów. Zespół nauczycieli opracowuje w tym celu specjalne arkusze diagnostyczne. Treści zamieszczone w w/w arkuszach są kompatybilne z obowiązującą podstawą programową. Nauczyciele przeprowadzają również diagnozę wstępną uczniów, a zebrane dzięki niej informacje pomagają im w konstruowaniu Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych dla nich.
Nauczyciele dokonują także, na zakończenie każdego roku szkolnego, monitoringu realizacji podstawy programowej, w oparciu o specjalnie skonstruowane narzędzia - arkusze monitoringu realizacji podstawy programowej, które dołączane są do dokumentacji nadzoru pedagogicznego, obowiązującej w placówce.
>
<
Wyniki przeprowadzonych badań
Z przeprowadzonej analizy dokumentów (dzienników lekcyjnych, rozkładów materiału) wynika, że:
- Podczas zajęć w klasie I-III gimnazjum realizowane treści są zgodne z obowiązującą podstawą programową.
- Odzwierciedleniem realizowanych treści są zapisy umieszczone w miesięcznych rozkładach materiału oraz dziennikach lekcyjnych.
- Zawarte w tych dokumentach treści są kompatybilne ze sobą oraz z podstawą programową.
- Nie wszystkie treści zawarte w podstawie programowej zostały zrealizowane dotychczas w trakcie zajęć.
- Treści niezrealizowane są zaplanowane do realizacji w toku dalszych zajęć.
>
<
Podsumowanie
Reasumując możemy stwierdzić, iż zatrudnieni w szkole nauczyciele znają obowiązującą podstawę programową i realizują zawarte w niej założenia w zakresie celów ogólnych, umiejętności i wiedzy przedmiotowej, zalecanych warunków i sposobów realizacji. Ponadto podejmowane w szkole działania zmierzają do osiągnięcia przez uczniów możliwie najwyższego poziomu funkcjonowania osobistego i społecznego poprzez realizacje założeń zawartych w obowiązującej podstawie programowej. Sprzyja temu systematycznie dokonywana diagnoza wstępna oraz badanie przyrostu wiedzy i umiejętności uczniów oraz monitorowanie realizacji podstawy programowej na zakończenie każdego roku szkolnego.