Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
>
RAPORT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Ocena działań szkoły
w zakresie współpracy
ze środowiskiem lokalnym
opracowanie raportu:
Magdalena Zapał
Magdalena Muryj
Edyta Kmita

wersja multimedialna:
Jacek Myćka
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wstęp
Prezentowany raport jest rezultatem ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w Niepublicznej Szkole Podstawowej Specjalnej prowadzonej przez Siostry Franciszkanki w Ludwikowicach Kłodzkich. Autorem raportu jest Magdalena Zapał, Magdalena Muryj Edyta Kmita. Raport w formie multimedialnej opracował Jacek Myćka.

Poniższy raport został opracowany w miesiącu grudniu 2015 roku po przeanalizowaniu zebranego materiału badawczego. W trakcie ewaluacji gromadzono informacje z wielu źródeł: od nauczycieli, rodziców/prawnych opiekunów oraz dyrektora placówki. Dzięki temu ewaluacja wewnętrzna dała wyniki o dużej wiarygodności. Była profesjonalnie przygotowana i przeprowadzona.

Dni od 2 do 10 listopada 2015 r. przeznaczono na opracowanie koncepcji ewaluacji; zebranie informacji od rodziców/prawnych opiekunów, nauczycieli, dyrektora szkoły realizowane było w dniach 12- 30 listopada 2015 roku. W dniach 30 listopada do 20 grudnia 2015 roku opracowano zebrane informacje i sporządzono raport końcowy. Nad całością prac czuwała dyrektor szkoły - mgr Ewa Postół oraz wyznaczony na koordynatora ds. ewaluacji nauczyciel - mgr Marta Chomicka.

Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wstęp
Nadrzędnym celem ewaluacji była ocena działań szkoły w zakresie współpracy ze środowiskiem lokalnym.

Raport zawiera opis przedmiotu ewaluacji, pytań kluczowych, kryteriów ewaluacji, narzędzi badawczych. Znajdują się w nim również informacje o wynikach badań i sposobie ich przeprowadzania, a także tabelaryczne zestawienie wyników i ich jakościowa analiza. Na podstawie otrzymanych wyników sformułowano wnioski i wskazówki do dalszej pracy.

Przedmiotem ewaluacji w Niepublicznej Szkole Podstawowej Specjalnej prowadzonej przez Siostry Franciszkanki w Ludwikowicach Kłodzkich była ocena działań szkoły w zakresie współpracy ze środowiskiem lokalnym.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wstęp
Adresatami ewaluacji byli: dyrektor szkoły, rodzice/prawni opiekunowie, nauczyciele, a wykonawcami był niniejszy zespół zadaniowy:
Wyżej wymieniony zespół do przeprowadzenia badań ewaluacyjnych opracował następujące narzędzia badawcze:
  1. Kwestionariusz ankiety dla nauczycieli.
  2. Kwestionariusz ankiety dla rodziców/prawnych opiekunów.
  3. Kwestionariusz wywiadu z dyrektorem.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wstęp
Kwestionariusze ankiet oraz kwestionariusz wywiadu z dyrektorem zawierały pytania otwarte i zamknięte, które umożliwiały respondentom udzielanie oscylujących odpowiedzi wokół następujących pytań kluczowych:
  1. Jakie są najważniejsze potrzeby lokalnego środowiska?
  2. Jakie działania podejmowane są przez szkołę, aby zaspokoić potrzeby lokalnego środowiska?
  3. Czy podejmowane przez szkołę działania służą zaspokajaniu potrzeb środowiska?
  4. Jakie są wzajemne korzyści wynikające ze współpracy szkoły ze środowiskiem lokalnym?

Wykorzystywane są zasoby szkoły oraz środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju - ankiety wypełniło 18 losowo wybranych rodziców/prawnych opiekunów i 21 nauczycieli.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wyniki badań
Nauczyciele zatrudnieni w Niepublicznej Szkole Podstawowej Specjalnej współpracują ze środowiskiem lokalnym w następujący sposób: 57% podejmuje działania mające na celu poprawę efektów nauczania; 4,7% organizuje spędzanie czasu wolnego; 100% bierze udział w imprezach, akcjach organizowanych przez szkołę; 14% bierze udział w imprezach, akcjach organizowanych przez inne szkoły, placówki, władze lokalne, władze samorządowe; 100% - organizuje imprezy szkolne; 47,6 % - zamieszcza artykuły w prasie lokalnej; 24% - pozyskuje sponsorów na rzecz szkoły.

Ankietowani nawiązali współpracę z następującymi instytucjami/osobami: 9,5% - fundacje; 86% - przedsiębiorcy; 24% - Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne; 24% - szkoły lub inne placówki oświatowe; 38% - biblioteka; 28% - Dom/Ośrodek Kultury; 14% Ośrodek Pomocy Społecznej; 14%- Kościoły; 38%- Policja.

100 % ankietowanych dobrze ocenia udział szkoły w imprezach wykorzystujących zasoby środowiska lokalnego. Wszyscy ankietowani nauczyciele współpracują ze środowiskiem lokalnym w następujący sposób: 24%- imprezy z udziałem rodziców; 86%- spotkania z ciekawymi ludźmi; 28% zajęcia w terenie; 100%- imprezy, uroczystości szkolne; 86%- konkursy.

Zdaniem ankietowanych uczniowie chętnie biorą udział w inicjatywach podejmowanych we współpracy ze środowiskiem lokalnym.

100% ankietowanych uważa, że oferowane przez szkołę przy współpracy ze środowiskiem lokalnym przedsięwzięcia są atrakcyjne dla uczniów, a współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym sprzyja ich rozwojowi.

Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wyniki badań
Zdaniem ankietowanych rodziców szkoła podejmuje współpracę z następującymi instytucjami i organizacjami: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna (100%); Nadleśnictwo (28%); Hospicjum (67%); - Straż Pożarna (28%); Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej (39%); Urząd Miasta (17%); Policja (22%); Urząd Gminy (11%).

28% ankietowanych potwierdza, że ich dziecko brało udział w spotkaniach z ciekawymi ludźmi; 67% deklaruje wyjazdy edukacyjne; 28% wycieczki; 39% spartakiady; 17% uroczystości szkolne; 22% imprezy szkolne, a 11% bierze udział w konkursach.

100 % ankietowanych rodziców/prawnych opiekunów potwierdza, iż ich dziecko chętnie bierze udział w imprezach organizowanych we współpracy ze środowiskiem lokalnym, a oferowane przedsięwzięcia są atrakcyjne i wartościowe dla uczniów.

Ankietowani rodzice/prawni opiekunowie widzą następujące korzyści dla swojego dziecka wynikające z podejmowanych działań: 33% rozwój intelektualny; 100% umiejętność współdziałania w grupie; 44% rozwój sprawności fizycznej; 55% zdobywanie nowych umiejętności; 11% nawiązanie współpracy z rówieśnikami.

Rodzice/prawni opiekunowie są informowani o formach i efektach współpracy szkoły ze środowiskiem lokalnym. 100% ankietowanych zgodnie twierdzi, że bierze udział w imprezach i uroczystościach organizowanych na terenie placówki.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wyniki badań
Zdaniem dyrektora szkoła jest znana w środowisku lokalnym. Nauczyciele zatrudnieni w placówce dokładają wielu starań i bardzo angażują się w swoją pracę. Organizują spotkania z ciekawymi ludźmi, którzy opowiadają o swoich pasjach, realizują interesujące projekty edukacyjne, oraz prezentują swoje umiejętności w środowisku lokalnym.

Placówka organizuje imprezy o charakterze lokalnym. Jedną z nich jest majówka militarna lub od dwóch lat piknik militarny, spartakiada integracyjna. Niniejsza impreza cieszy się dużym uznaniem w środowisku lokalnym. Od kilku lat zapraszani są uczniowie szkół, przedstawiciele władz, jak również zaprzyjaźnieni motocykliści, Straż Pożarna, przedstawiciele stowarzyszeń. Nauczyciele organizatorzy pozyskują również sponsorów, którzy fundują drobne upominki, pamiątkowe medale, puchary, słodycze, czy ulotki promujące szkołę.

Dyrektor szkoły uważa, iż nauczyciele angażują uczniów do wszelkich imprez organizowanych w środowisku lokalnym. Są to zarówno spartakiady; zawody sportowe; konkursy plastyczne, festiwale muzyczne, przeglądy teatralne. Od kilku lat uczniowie występują również podczas koncertów organizowanych przez wrocławskie hospicjum w Miejskim Ośrodku Kultury w Nowej Rudzie. Prezentują tam wówczas swoje talenty muzyczne pod czujnym okiem nauczyciela muzyki.

Uczniowie odnoszą spore sukcesy a zdobyte przez nich nagrody, puchary, medale umieszczane są w odpowiednio przygotowanej gablocie. Wszelkie informacje są systematycznie zamieszczane na szkolnej stronie internetowej.

Zdaniem dyrektora lokalne podmioty chętnie współpracują z placówką. Wszyscy zapraszani goście chętnie z niego korzystają i uczestniczą w organizowanych imprezach, uroczystościach. Osoby z środowiska lokalnego uczestniczą zarówno w realizacji projektów edukacyjnych, imprezach sportowych i artystycznych. Jednym z celów zawartych w programie pracy szkoły, jak również programie wychowawczym jest współpraca z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w celu eliminowania pojawiających się trudności bytowych i wychowawczych uczniów; Poradniami Psychologiczno-Pedagogicznymi, które dokonują diagnozy uczniów i wydają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Dyrektor jest również w stałym kontakcie z wrocławskim hospicjum.

Uczniowie szkoły są bardzo często zapraszani do udziału w różnorodnych imprezach organizowanych w środowisku lokalnym, dzięki temu mają możliwość prezentowania swoich umiejętności.

Dyrektor szkoły niejednokrotnie uczestniczy w imprezach organizowanych przez środowisko lokalne i obserwuję uczniów. Według opinii dyrektora uczniowie odnoszą korzyści angażując się w życie społeczności lokalnej. Jest to bardzo istotna sprawa dla uczniów niepełnosprawnych, którzy mogą pokonać swoje ograniczenia i tym samym podnieść swoją samoocenę, poczucie przynależności do społeczności lokalnej. Angażując się w życie lokalne mają możliwość pokazania, iż są pełnowartościowymi ludźmi, którzy również mają swoje pasje, zdolności, marzenia. Dzięki integracji ze środowiskiem lokalnym poznają swoich zdrowych rówieśników i mają szansę zaprezentować im swoje umiejętności.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wnioski z przeprowadzonej ewaluacji
  1. Szkoła rozpoznaje potrzeby środowiska lokalnego.
  2. Szkoła uwzględnia zróżnicowane potrzeby środowiska lokalnego.
  3. Szkoła zaspokaja potrzeby środowiska lokalnego.
  4. Współpraca szkoły z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym wpływa korzystnie na rozwój uczniów.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
<
opracowanie raportu:
Magdalena Zapał
Magdalena Muryj
Edyta Kmita

wersja multimedialna:
Jacek Myćka