Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
>
RAPORT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Ocena działań szkoły
w zakresie współpracy
ze środowiskiem lokalnym
opracowanie raportu:
Katarzyna Zymon
Grzegorz Czajka

wersja multimedialna:
Jacek Myćka
Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wstęp
Prezentowany raport jest rezultatem ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w Niepublicznym Gimnazjum Specjalnym w Ludwikowicach Kł. w roku szkolnym 2015/2016. Autorem raportu są Katarzyna Zymon oraz Grzegorz Czajka. Raport w wersji multimedialnej opracował Jacek Myćka.

Poniższy raport został opracowany w grudniu 2015 r. po przeanalizowaniu zebranego materiału empirycznego. W trakcie ewaluacji gromadzono informacje z wielu źródeł: od nauczycieli, rodziców, dyrektora szkoły. Dzięki temu ewaluacja wewnętrzna dała wyniki o dużej wiarygodności. Była profesjonalnie przygotowana i przeprowadzona.

Planowanie i projektowanie ewaluacji rozpoczęto w dniach 02.11.-10.11.2015 r. Zbieranie oraz analizowanie zgromadzonych danych miało miejsce w dniach 12.11.-30.11.2015 r., zaś w grudniu 2015 r. sporządzono raport. Popularyzacja raportu nastąpi w styczniu 2016r.
Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wstęp
Ewaluację przeprowadzono w obszarze: Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły.

Raport zawiera opis przedmiotu ewaluacji, pytań kluczowych, kryteriów ewaluacji, narzędzi badawczych. Znajdują się w nim również informacje o wynikach badań i sposobie ich przeprowadzenia i ich jakościowa analiza. Na podstawie otrzymanych wyników sformułowano wnioski i wskazówki do dalszej pracy.
Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Przedmiot i cel ewaluacji
Przedmiotem ewaluacji w Niepublicznym Gimnazjum Specjalnym w Ludwikowicach było zbadanie czy wykorzystywane są zasoby szkoły oraz środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju.

Celem ewaluacji było pozyskanie informacji na temat tego czy szkoła jest otwarta na potrzeby środowiska i korzysta z jej zasobów.
Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Kryteria ewaluacji
  1. Szkoła rozpoznaje potrzeby środowiska lokalnego.
  2. Szkoła uwzględnia zróżnicowane potrzeby środowiska lokalnego.
  3. Szkoła zaspokaja potrzeby środowiska lokalnego.
  4. Współpraca szkoły z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym wpływa korzystnie na rozwój uczniów.
Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Pytania kluczowe
  1. Jakie są najważniejsze potrzeby lokalnego środowiska?
  2. Jakie działania podejmowane są przez szkołę, aby zaspokoić potrzeby lokalnego środowiska?
  3. Czy podejmowane przez szkołę działania służą zaspokajaniu potrzeb środowiska?
  4. Jakie są wzajemne korzyści wynikające ze współpracy szkoły ze środowiskiem lokalnym?
Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Metody i narzędzia badawcze
W trakcie badań wykorzystano następujące metody badawcze:
Do badań opracowano niezbędne narzędzia badawcze:
Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wyniki przeprowadzonych badań
Z otrzymanych odpowiedzi wynika, iż zdaniem wszystkich ankietowanych nauczycieli Niepubliczne Gimnazjum Specjalne w Ludwikowicach wystarczająco promuje się w środowisku lokalnym.

100% badanych zadeklarowało że w tym bądź poprzednim roku szkolnym współpracowało z różnymi podmiotami środowiska lokalnego: rodzicami/opiekunami prawnymi uczniów, szkołami lub innymi placówkami oświatowymi oraz poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, ośrodkami kultury i fundacjami, biblioteką, grupami nieformalnymi, związkami wyznaniowymi bądź kościołami, władzami samorządowymi, komisariatem policji oraz apteką w Nowej Rudzie.

Celem współpracy z w/w podmiotami było według ankietowanych m.in. diagnozowanie potrzeb i umiejętności uczniów, rozwiązywanie ich problemów rodzinnych (bytowy), uatrakcyjnianie zajęć prowadzonych w placówce (projektów edukacyjnych), udział uczniów w imprezach środowiskowych o różnym charakterze, współorganizowanie imprez środowiskowych, prezentowanie osiągnięć i umiejętności uczniów poza terenem szkoły oraz pozyskiwanie środków finansowych.

Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wyniki przeprowadzonych badań
Według wszystkich objętych badaniem nauczycieli szkoła włączała się w tym bądź poprzednim roku szkolnym w działania na rzecz środowiska lokalnego.

Wymienione działania na rzecz tego środowiska to: organizacja XII Spartakiady Integracyjnej w Ludwikowicach, organizacja Pikniku Olimpijskiego, udział w gminnych konkursach plastycznych, występ artystyczny podczas dożynek 2015, zaprezentowanie Jasełek mieszkańcom Sokolca, udział w II Diecezjalnej Pielgrzymce do Wambierzyc.

Wszyscy badani nauczyciele potwierdzili, iż ich uczniowie uczestniczyli w imprezach o charakterze sportowym organizowanych w środowisku lokalnym, a także w brali udział w konkursach artystycznych o zasięgu pozaszkolnym.

100% ankietowanych stwierdziło, że prowadząc zajęcia korzysta z wyjść do instytucji znajdujących się na terenie miejscowości lub gminy, w której znajduje się szkoła, a także z pomocy osób z zewnątrz, zwłaszcza przygotowując zajęcia o charakterze profilaktycznym. Wymienione osoby lub instytucje, z których pomocy korzystano to: policjanci z komisariatu w Nowej Rudzie podczas zajęć o bezpieczeństwie, farmaceutka oraz ciekawi mieszkańcy regionu w trakcie realizacji treści projektów edukacyjnych, pracownicy MOPS-u, PCPR-u hospicjum, osoby związane z instytucjami kulturalno- oświatowymi.

Wszyscy objęci ankietą nauczyciele twierdzili, iż korzystanie z zasobów środowiska lokalnego ma pozytywny wpływ na rozwój ich uczniów. Dzięki niemu poszerzają oni swoją wiedzę, a także stają się integralną częścią tego środowiska. Uczą się odnajdywania w różnych sytuacjach i radzenia sobie z nimi, wzrasta ich pewności siebie. Mają także możliwość rozwijania swoich kompetencji społecznych oraz pasji artystycznych lub sportowych.
Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wyniki przeprowadzonych badań
Zdaniem rodziców/opiekunów prawnych szkoła do której uczęszcza ich dziecko jest znana w środowisku lokalnym. Informację o wydarzeniach odbywających się na jej terenie czerpią oni ze strony internetowej, od wychowawcy lub nauczycieli oraz z informacji pisemnych od pedagoga szkolnego.

100% badanych potwierdziło, że ich dziecko/podopieczny aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym lub sportowym szkoły i ma możliwość reprezentowania jej na różnego typu imprezach organizowanych w środowisku lokalnym (spartakiady, przeglądy, konkursy).

W opinii jednego z rodziców/ opiekunów prawnych szkoła, do której uczęszcza jego dziecko/podopieczny współpracuje z instytucjami lokalnymi m.in. z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, a także władzami samorządowymi. Dwoje pozostałych ankietowanych zaznaczyło, że nie posiada wiedzy z tego zakresu.

100% badanych potwierdziło, że szkoła służy im pomocą w kontaktach z różnymi instytucjami lokalnymi, które bezpośrednio angażują się w rozwiązywanie spraw dotyczących dzieci (PCPR, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, MOPS, GOPS itp.).

Wszyscy podkreślili, iż są zapraszani do aktywnego udziału w życiu szkoły (udział w różnego typu imprezach ,wyjazdy na wycieczki itp.).
Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wyniki przeprowadzonych badań
Z wywiadu z Dyrektorem Niepublicznego Gimnazjum Specjalnego w Ludwikowicach wynika, że stara się on zachęcać i wspierać swoich pracowników we wszelkich działaniach na rzecz środowiska lokalnego i na miarę swoich możliwości służy im radą i pomocą. Jest otwarty na ciekawe inicjatywy, zwłaszcza te wzbogacające działalność dydaktyczno-wychowawczą placówki.

Jako przykład imprez organizowanych na rzecz środowiska lokalnego w poprzednim lub bieżącym roku szkolnym podaje XII Spartakiadę Integracyjną w Ludwikowicach, Piknik Olimpijski, spotkanie informacyjne dla rodziców/opiekunów prawnych uczniów z pracownikami Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowej Rudzie, Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kłodzku oraz Hospicjum dla dzieci we Wrocławiu.

Zdaniem Dyrektora zatrudnieni w placówce nauczyciele angażują swoich uczniów w działania kulturalne i sportowe odbywające się w środowisku lokalnym. Przygotowują ich do udziału w różnego rodzaju konkursach, zawodach sportowych, festiwalach muzycznych czy przeglądach teatralnych, na których odnoszą oni niemałe sukcesy. To sprawia, że szkoła znana jest w środowisku lokalnym i cieszy się dobra opinią. Według Dyrektora jest to zasługa kadry pedagogicznej , która z dużym zaangażowaniem poświęca się swojej pracy. Wymyśla i realizuje ciekawe projekty edukacyjne, przygotowuje imprezy okolicznościowe, zaprasza do szkoły różnych pasjonatów, aby przybliżyli uczniom swoje zainteresowania czy wykonywany zawód.

Z doświadczeń Dyrektora wynika, że wszyscy zapraszani goście chętnie odwiedzają placówkę, którą on kieruje i uczestniczą w organizowanych na jej terenie imprezach, zarówno sportowych, jak i artystycznych oraz tych związanych z realizowanymi projektami edukacyjnymi.

Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wyniki przeprowadzonych badań
Szkoła współpracuje także z ośrodkami pomocy społecznej w sprawach bytowych uczniów lub wymagających interwencji wychowawczej oraz poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, które dokonują okresowej diagnozy funkcjonowania uczniów lub wystawiają im orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

Uczniowie gimnazjum zapraszani są do udziału w imprezach organizowanych na terenie gminy – dożynki, spartakiady sportowe itp. Swoimi występami artystycznymi uświetniają lokalne uroczystości - koncert kolęd i pastorałek w Miejskim Ośrodku Kultury w Nowej Rudzie, koncert „Kolory nadziei” dla wrocławskiego hospicjum, jasełka pokazywane podczas Wigilii w Sokolcu, organizowanej przez ks. J. Patykowskiego. Angażują się także w akcje związane z prowadzeniem działalności wrocławskiego hospicjum dla dzieci - zbierają nakrętki, sadzą żonkile w ramach akcji „Pola nadziei”.

Dyrektor uważa, iż uczniowie odnoszą same korzyści z angażowania się w życie społeczności lokalnej. Biorąc udział w różnego typu imprezach pokazują, że są pełnowartościowymi ludźmi, mającymi swoje pasje, uzdolnienia i marzenia. Prezentowanie innym swoich umiejętności i zdolności sprawia im wielką radość, podnosi ich samoocenę i zachęca do dalszych starań w pokonywaniu własnych ograniczeń.

Reasumując wyniki przeprowadzonych ankiet oraz wywiadu z Dyrektorem możemy stwierdzić, iż szkoła jest otwarta na potrzeby środowiska lokalnego i korzysta z jego zasobów.
Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Komentarz
Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
<
opracowanie raportu:
Katarzyna Zymon
Grzegorz Czajka

wersja multimedialna:
Jacek Myćka