>
Ocena działań szkoły
w zakresie współpracy
ze środowiskiem lokalnym
>
<
Wstęp
Prezentowany raport jest rezultatem ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w Niepublicznym Gimnazjum Specjalnym w Ludwikowicach Kł. w roku szkolnym 2015/2016. Autorem raportu są Katarzyna Zymon oraz Grzegorz Czajka. Raport w wersji multimedialnej opracował Jacek Myćka.
Poniższy raport został opracowany w grudniu 2015 r. po przeanalizowaniu zebranego materiału empirycznego. W trakcie ewaluacji gromadzono informacje z wielu źródeł: od nauczycieli, rodziców, dyrektora szkoły. Dzięki temu ewaluacja wewnętrzna dała wyniki o dużej wiarygodności. Była profesjonalnie przygotowana i przeprowadzona.
Planowanie i projektowanie ewaluacji rozpoczęto w dniach 02.11.-10.11.2015 r. Zbieranie oraz analizowanie zgromadzonych danych miało miejsce w dniach 12.11.-30.11.2015 r., zaś w grudniu 2015 r. sporządzono raport. Popularyzacja raportu nastąpi w styczniu 2016r.
>
<
Wstęp
Ewaluację przeprowadzono w obszarze: Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły.
Raport zawiera opis przedmiotu ewaluacji, pytań kluczowych, kryteriów ewaluacji, narzędzi badawczych. Znajdują się w nim również informacje o wynikach badań i sposobie ich przeprowadzenia i ich jakościowa analiza. Na podstawie otrzymanych wyników sformułowano wnioski i wskazówki do dalszej pracy.
>
<
Przedmiot i cel ewaluacji
Przedmiotem ewaluacji w Niepublicznym Gimnazjum Specjalnym w Ludwikowicach było zbadanie czy wykorzystywane są zasoby szkoły oraz środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju.
Celem ewaluacji było pozyskanie informacji na temat tego czy szkoła jest otwarta na potrzeby środowiska i korzysta z jej zasobów.
>
<
Kryteria ewaluacji
- Szkoła rozpoznaje potrzeby środowiska lokalnego.
- Szkoła uwzględnia zróżnicowane potrzeby środowiska lokalnego.
- Szkoła zaspokaja potrzeby środowiska lokalnego.
- Współpraca szkoły z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym wpływa korzystnie na rozwój uczniów.
>
<
Pytania kluczowe
- Jakie są najważniejsze potrzeby lokalnego środowiska?
- Jakie działania podejmowane są przez szkołę, aby zaspokoić potrzeby lokalnego środowiska?
- Czy podejmowane przez szkołę działania służą zaspokajaniu potrzeb środowiska?
- Jakie są wzajemne korzyści wynikające ze współpracy szkoły ze środowiskiem lokalnym?
>
<
Metody i narzędzia badawcze
W trakcie badań wykorzystano następujące metody badawcze:
Do badań opracowano niezbędne narzędzia badawcze:
- kwestionariusze ankiet,
- kwestionariusz wywiadu.
>
<
Wyniki przeprowadzonych badań
Z otrzymanych odpowiedzi wynika, iż zdaniem wszystkich ankietowanych nauczycieli Niepubliczne Gimnazjum Specjalne w Ludwikowicach wystarczająco promuje się w środowisku lokalnym.
100% badanych zadeklarowało że w tym bądź poprzednim roku szkolnym współpracowało z różnymi podmiotami środowiska lokalnego: rodzicami/opiekunami prawnymi uczniów, szkołami lub innymi placówkami oświatowymi oraz poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, ośrodkami kultury i fundacjami, biblioteką, grupami nieformalnymi, związkami wyznaniowymi bądź kościołami, władzami samorządowymi, komisariatem policji oraz apteką w Nowej Rudzie.
Celem współpracy z w/w podmiotami było według ankietowanych m.in. diagnozowanie potrzeb i umiejętności uczniów, rozwiązywanie ich problemów rodzinnych (bytowy), uatrakcyjnianie zajęć prowadzonych w placówce (projektów edukacyjnych), udział uczniów w imprezach środowiskowych o różnym charakterze, współorganizowanie imprez środowiskowych, prezentowanie osiągnięć i umiejętności uczniów poza terenem szkoły oraz pozyskiwanie środków finansowych.
>
<
Wyniki przeprowadzonych badań
Według wszystkich objętych badaniem nauczycieli szkoła włączała się w tym bądź poprzednim roku szkolnym w działania na rzecz środowiska lokalnego.
Wymienione działania na rzecz tego środowiska to: organizacja XII Spartakiady Integracyjnej w Ludwikowicach, organizacja Pikniku Olimpijskiego, udział w gminnych konkursach plastycznych, występ artystyczny podczas dożynek 2015, zaprezentowanie Jasełek mieszkańcom Sokolca, udział w II Diecezjalnej Pielgrzymce do Wambierzyc.
Wszyscy badani nauczyciele potwierdzili, iż ich uczniowie uczestniczyli w imprezach o charakterze sportowym organizowanych w środowisku lokalnym, a także w brali udział w konkursach artystycznych o zasięgu pozaszkolnym.
100% ankietowanych stwierdziło, że prowadząc zajęcia korzysta z wyjść do instytucji znajdujących się na terenie miejscowości lub gminy, w której znajduje się szkoła, a także z pomocy osób z zewnątrz, zwłaszcza przygotowując zajęcia o charakterze profilaktycznym. Wymienione osoby lub instytucje, z których pomocy korzystano to: policjanci z komisariatu w Nowej Rudzie podczas zajęć o bezpieczeństwie, farmaceutka oraz ciekawi mieszkańcy regionu w trakcie realizacji treści projektów edukacyjnych, pracownicy MOPS-u, PCPR-u hospicjum, osoby związane z instytucjami kulturalno- oświatowymi.
Wszyscy objęci ankietą nauczyciele twierdzili, iż korzystanie z zasobów środowiska lokalnego ma pozytywny wpływ na rozwój ich uczniów. Dzięki niemu poszerzają oni swoją wiedzę, a także stają się integralną częścią tego środowiska. Uczą się odnajdywania w różnych sytuacjach i radzenia sobie z nimi, wzrasta ich pewności siebie. Mają także możliwość rozwijania swoich kompetencji społecznych oraz pasji artystycznych lub sportowych.
>
<
Wyniki przeprowadzonych badań
Zdaniem rodziców/opiekunów prawnych szkoła do której uczęszcza ich dziecko jest znana w środowisku lokalnym. Informację o wydarzeniach odbywających się na jej terenie czerpią oni ze strony internetowej, od wychowawcy lub nauczycieli oraz z informacji pisemnych od pedagoga szkolnego.
100% badanych potwierdziło, że ich dziecko/podopieczny aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym lub sportowym szkoły i ma możliwość reprezentowania jej na różnego typu imprezach organizowanych w środowisku lokalnym (spartakiady, przeglądy, konkursy).
W opinii jednego z rodziców/ opiekunów prawnych szkoła, do której uczęszcza jego dziecko/podopieczny współpracuje z instytucjami lokalnymi m.in. z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, a także władzami samorządowymi. Dwoje pozostałych ankietowanych zaznaczyło, że nie posiada wiedzy z tego zakresu.
100% badanych potwierdziło, że szkoła służy im pomocą w kontaktach z różnymi instytucjami lokalnymi, które bezpośrednio angażują się w rozwiązywanie spraw dotyczących dzieci (PCPR, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, MOPS, GOPS itp.).
Wszyscy podkreślili, iż są zapraszani do aktywnego udziału w życiu szkoły (udział w różnego typu imprezach ,wyjazdy na wycieczki itp.).
>
<
Wyniki przeprowadzonych badań
Z wywiadu z Dyrektorem Niepublicznego Gimnazjum Specjalnego w Ludwikowicach wynika, że stara się on zachęcać i wspierać swoich pracowników we wszelkich działaniach na rzecz środowiska lokalnego i na miarę swoich możliwości służy im radą i pomocą. Jest otwarty na ciekawe inicjatywy, zwłaszcza te wzbogacające działalność dydaktyczno-wychowawczą placówki.
Jako przykład imprez organizowanych na rzecz środowiska lokalnego w poprzednim lub bieżącym roku szkolnym podaje XII Spartakiadę Integracyjną w Ludwikowicach, Piknik Olimpijski, spotkanie informacyjne dla rodziców/opiekunów prawnych uczniów z pracownikami Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowej Rudzie, Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kłodzku oraz Hospicjum dla dzieci we Wrocławiu.
Zdaniem Dyrektora zatrudnieni w placówce nauczyciele angażują swoich uczniów w działania kulturalne i sportowe odbywające się w środowisku lokalnym. Przygotowują ich do udziału w różnego rodzaju konkursach, zawodach sportowych, festiwalach muzycznych czy przeglądach teatralnych, na których odnoszą oni niemałe sukcesy. To sprawia, że szkoła znana jest w środowisku lokalnym i cieszy się dobra opinią. Według Dyrektora jest to zasługa kadry pedagogicznej , która z dużym zaangażowaniem poświęca się swojej pracy. Wymyśla i realizuje ciekawe projekty edukacyjne, przygotowuje imprezy okolicznościowe, zaprasza do szkoły różnych pasjonatów, aby przybliżyli uczniom swoje zainteresowania czy wykonywany zawód.
Z doświadczeń Dyrektora wynika, że wszyscy zapraszani goście chętnie odwiedzają placówkę, którą on kieruje i uczestniczą w organizowanych na jej terenie imprezach, zarówno sportowych, jak i artystycznych oraz tych związanych z realizowanymi projektami edukacyjnymi.
>
<
Wyniki przeprowadzonych badań
Szkoła współpracuje także z ośrodkami pomocy społecznej w sprawach bytowych uczniów lub wymagających interwencji wychowawczej oraz poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, które dokonują okresowej diagnozy funkcjonowania uczniów lub wystawiają im orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Uczniowie gimnazjum zapraszani są do udziału w imprezach organizowanych na terenie gminy – dożynki, spartakiady sportowe itp. Swoimi występami artystycznymi uświetniają lokalne uroczystości - koncert kolęd i pastorałek w Miejskim Ośrodku Kultury w Nowej Rudzie, koncert „Kolory nadziei” dla wrocławskiego hospicjum, jasełka pokazywane podczas Wigilii w Sokolcu, organizowanej przez ks. J. Patykowskiego. Angażują się także w akcje związane z prowadzeniem działalności wrocławskiego hospicjum dla dzieci - zbierają nakrętki, sadzą żonkile w ramach akcji „Pola nadziei”.
Dyrektor uważa, iż uczniowie odnoszą same korzyści z angażowania się w życie społeczności lokalnej. Biorąc udział w różnego typu imprezach pokazują, że są pełnowartościowymi ludźmi, mającymi swoje pasje, uzdolnienia i marzenia. Prezentowanie innym swoich umiejętności i zdolności sprawia im wielką radość, podnosi ich samoocenę i zachęca do dalszych starań w pokonywaniu własnych ograniczeń.
Reasumując wyniki przeprowadzonych ankiet oraz wywiadu z Dyrektorem możemy stwierdzić, iż szkoła jest otwarta na potrzeby środowiska lokalnego i korzysta z jego zasobów.
>
<
Komentarz
- Szkoła aktywnie włącza się w życie środowiska lokalnego.
- Szkoła korzysta z zasobów środowiska lokalnego.
- Szkoła podejmuje inicjatywy na rzecz środowiska lokalnego.
- Współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym ma pozytywny wpływ na rozwój uczniów.
- Szkoła i środowisko lokalne czerpią korzyści ze wzajemnej współpracy.