Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
>
RAPORT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Ocena stopnia partycypacji
i aktywności rodziców
opracowanie raportu:
Ewelina Myćka
Gabriela Zawierucha
Bożena Dobrek

wersja multimedialna:
Jacek Myćka
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wstęp
Prezentowany raport jest rezultatem ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w Niepublicznej Szkole Podstawowej Specjalnej prowadzonej przez Siostry Franciszkanki w Ludwikowicach Kłodzkich. Autorem raportu jest Ewelina Myćka, Gabriela Zawierucha i Bożena Dobrek. Raport w formie multimedialnej opracował Jacek Myćka.

Poniższy raport został opracowany w miesiącu listopadzie 2015 roku po przeanalizowaniu zebranego materiału badawczego. W trakcie ewaluacji gromadzono informacje z wielu źródeł: od nauczycieli, rodziców/prawnych opiekunów oraz dyrektora placówki. Dzięki temu ewaluacja wewnętrzna dała wyniki o dużej wiarygodności. Była profesjonalnie przygotowana i przeprowadzona.

Terminy poszczególnych etapów ewaluacji:
  1. Wrzesień: opracowanie koncepcji ewaluacji, analiza dokumentów.
  2. Październik: zebranie informacji rodziców, nauczycieli, dyrektora szkoły.
  3. Listopad: raport ewaluacyjny.

Planowanie ewaluacji, opracowanie koncepcji ewaluacji i analizę dokumentów rozpoczęto we wrześniu 2015 roku, zbieranie informacji od dyrektora szkoły, rodziców/prawnych opiekunów i nauczycieli było realizowane w miesiącu październiku 2015 roku. W miesiącu listopadzie 2015 roku sporządzono raport. Nad całością prac czuwała dyrektor szkoły - mgr Ewa Postół oraz wyznaczony na koordynatora ds. ewaluacji nauczyciel - mgr Marzanna Kamińska.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Cel i przedmiot ewaluacji
Nadrzędnym celem ewaluacji była ocena stopnia partycypacji i aktywności rodziców. Raport zawiera opis przedmiotu ewaluacji, pytań kluczowych, kryteriów ewaluacji, narzędzi badawczych. Znajdują się w nim również informacje o wynikach badań i sposobie ich przeprowadzania, a także tabelaryczne zestawienie wyników i ich jakościowa analiza. Na podstawie otrzymanych wyników sformułowano wnioski i wskazówki do dalszej pracy.

Przedmiotem ewaluacji w Niepublicznej Szkole Podstawowej Specjalnej prowadzonej przez Siostry Franciszkanki w Ludwikowicach Kłodzkich była ocena stopnia partycypacji i aktywności rodziców w odniesieniu do wymienionych poniżej zadań:
  1. Szkoła w sposób systemowy współpracuje z rodzicami.
  2. Współpraca z rodzicami umożliwia realizację uprawnień rodziców opisanych w USO.
  3. Współpraca z rodzicami prowadzi do pełnej partycypacji rodziców w zarządzaniu szkołą.
  4. Szkoła skutecznie zachęca rodziców do zgłaszania inicjatyw.
  5. Współpraca szkoły z rodzicami prowadzi do realizacji zadań szkoły i oczekiwań rodziców.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Adresatami ewaluacji byli: dyrektor szkoły, rodzice/prawni opiekunowie, nauczyciele.

Wykonawcami był niniejszy zespół zadaniowy:
Wyżej wymieniony zespół do przeprowadzenia badań ewaluacyjnych opracował następujące narzędzia badawcze:
  1. Kwestionariusz ankiety dla nauczycieli.
  2. Kwestionariusz ankiety dla rodziców/prawnych opiekunów.
  3. Kwestionariusz wywiadu z Dyrektorem.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Pytania kluczowe
Kwestionariusze ankiet i wywiadu zawierały pytania zarówno zamknięte jak i otwarte, które umożliwiały respondentom udzielanie bardziej wyczerpujących odpowiedzi oscylujących wokół następujących pytań kluczowych:
  1. W jaki sposób szkoła pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy?
  2. Czy podejmowane działania prowadzone są w sposób systemowy?
  3. Co świadczy o możliwości współdecydowania rodziców o ważnych sprawach szkolnych?
  4. Na czym polega udział rodziców w procesie podejmowania decyzji?
  5. W jakich działaniach podejmowanych przez placówkę uczestniczą rodzice?
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wyniki badań
W zakresie zadania: Szkoła pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy - ankiety wypełniło 40 rodziców/prawnych opiekunów, 25 nauczycieli, a dyrektor szkoły udzieliła odpowiedzi na trzy pytania.

Z wywiadu z Dyrektorem wynika, że rodzice w różny sposób dzielą się swoimi opiniami, dzieje się to podczas spotkań, wypełniając ankiety, w czasie indywidualnych rozmów z rodzicami, przy okazji uroczystości i imprez szkolnych. Jeżeli rodzice są zainteresowani edukacją swoich dzieci, ciekawi w jakich warunkach się uczą, kto ich uczy i wychowuje (interesują się postępami lub niepowodzeniami swoich dzieci) mogą odwiedzić szkołę, wymienić się swoimi spostrzeżeniami z kadrą nauczycielską.

W ocenie Dyrektora współpraca z rodzicami przynosi wymierne efekty: tworzy klimat wzajemnego zrozumienia, wpływający na lepsze wyniki dydaktyczno-wychowawcze szkoły, pozwala określić wspólny cel i sposób postępowania przyczynia się także do promocji szkoły w środowisku.

Zdaniem Dyrektora Szkoły współpraca z rodzicami układa się dobrze, co sprzyja dobrej atmosferze i wpływa korzystnie na pracę szkoły. Dyrektor uważa, że rodzice mogliby bardziej zaangażować się we współorganizowanie imprez szkolnych, pomoc w przygotowaniu poczęstunku i opiece nad dziećmi. Mogliby także sami wychodzić z propozycjami innowacyjnych rozwiązań, itp. Jako Dyrektor jestem zawsze otwarta na propozycje i sugestie rodziców, a także staram się spełniać ich oczekiwania.

Wszyscy ankietowani rodzice/prawni opiekunowie wyrazili opinię, że powinni brać udział i uczestniczyć w życiu szkoły.

W Szkole Podstawowej 100% ankietowanych uznało, że nauczyciele współpracują z rodzicami. Jako najczęstszą formę współpracy/kontaktu z nauczycielami, rodzice/prawni opiekunowie wybrali: kontakty indywidualne: 100% respondentów, rozmowy telefoniczne i pisemne opinie o uczniu: 100% badanych, 50% biorących udział w badaniu zadeklarowało, że kontaktują się z nauczycielami podczas wspólnych imprez.

Rodzice/prawni opiekunowie kontaktują się ze szkołą/nauczycielami - 50% osób regularnie, 50% osób według potrzeb.

Na pytanie: czy biorą Państwo udział w imprezach organizowanych na terenie placówki – 87,5% badanych odpowiedziało, że tak, 12.5% wybrało odpowiedź nie.

Ogół badanych wyraził opinię, że może uzyskać informacje na temat postępów w nauce oraz o zachowaniu swojego dziecka od wychowawcy lub innych nauczycieli.

Wszyscy ankietowani nauczyciele uważają, że rodzice powinni uczestniczyć w życiu szkoły. Ankietowani stwierdzili, że rodzice kontaktują się ze szkołą: 100% badanych wybrało taka odpowiedź. Na kolejne pytanie dotyczące: w jaki sposób nauczyciele kontaktują się z rodzicami uczniów – 100% ankietowanych odpowiedziało, że preferuje kontakty indywidualne, rozmowy telefoniczne oraz pisemne informacje/opinie o postępach dziecka, 60% respondentów wskazało, że mają okazję do kontaktu z rodzicami podczas wspólnych imprez organizowanych na terenie placówki, a 20% badanych wykorzystuje do tego ankiety.

80% ankietowanych uznaje, że rodzice często kontaktują się z nauczycielami, 8% uznało, że kontaktują się czasami, w miarę potrzeb.

Wszyscy ankietowani udzielają rodzicom/prawnym opiekunom informacji na temat zachowania, osiągnięć, funkcjonowania dziecka w grupie itp. oraz dzielą się z rodzicami/prawnymi opiekunami poradami dotyczącymi problemów wychowawczych. Rodzice także informują nauczycieli o stanie zdrowia, potrzebach, problemach jakie maja ze swoim dzieckiem.

Wszyscy nauczycieli stwierdzili, że rodzice są zapraszani na imprezy szkolne, 80% ankietowanych oświadczyło, że rodzice korzystają z tych zaproszeń, 12% badanych zaznaczyło, że nie posiadają wiedzy na dany temat, 8% respondentów odpowiedziało, że rodzice nie biorą udziału we wspólnych zabawach i innych uroczystościach organizowanych na terenie placówki.

100% ankietowanych jest zadowolona i usatysfakcjonowana jakości kontaktów jakie ma z rodzicami/ prawnymi opiekunami uczniów.

Wszyscy ankietowani stwierdzili, że szkoła wspiera ich w wychowaniu dzieci i rozwiązywaniu trudnych sytuacji wychowawczych.

Respondenci jednomyślnie stwierdzili, że są zadowoleni ze współpracy ze szkołą.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wnioski z przeprowadzonej ewaluacji
  1. Szkoła pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy.
  2. Podejmowane działania prowadzone są w sposób systemowy.
  3. Rodzice współdecydują o ważnych sprawach szkolnych.

Reasumując z przeprowadzonych badań wynika, że zdaniem nauczycieli Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
<
opracowanie raportu:
Ewelina Myćka
Gabriela Zawierucha
Bożena Dobrek

wersja multimedialna:
Jacek Myćka