Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
>
RAPORT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Ocena stopnia partycypacji
i aktywności rodziców
opracowanie raportu:
Marta Kramarz
Marzanna Kamińska

wersja multimedialna:
Jacek Myćka
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wstęp
Niniejszy raport jest rezultatem ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w Niepublicznej Szkole Przysposabiającej do Pracy prowadzonej przez Siostry Franciszkanki w Ludwikowicach Kłodzkich. Raport w formie multimedialnej opracował Jacek Myćka. Nad całością prowadzonych badań czuwała dyrektor szkoły Ewa Postół.

We wrześniu 2015 r. opracowano koncepcję ewaluacji, wyznaczono jej wykonawców i odbiorców. Zespół w składzie: Marta Kramarz i Marzanna Kamińska - przygotował projekt, plan i harmonogram ewaluacji. Adresatami ewaluacji byli dyrektor szkoły, rodzice/opiekunowie prawni, nauczyciele. W miesiącu październiku 2015 r. zebrano potrzebne informacje od adresatów ewaluacji, zaś w listopadzie opracowano raport ewaluacyjny.
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Cel i przedmiot ewaluacji
Głównym celem ewaluacji jest budowanie systemowych rozwiązań zapewniających zbieranie i uwzględnianie opinii rodziców w procesie podejmowania decyzji w celu zapewnienia pełnej partycypacji rodziców w życiu szkoły.

Przedmiotem ewaluacji była ocena stopnia partycypacji i aktywności rodziców.
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Narzędzia badawcze
Członkowie zespołu opracowali następujące narzędzia badawcze:
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Pytania kluczowe
Pytania zawarte w kwestionariuszu ankiety dla rodziców/prawnych opiekunów, kwestionariuszu ankiety dla nauczycieli oraz w kwestionariuszu wywiadu z dyrektorem szkoły miały charakter zamknięty jak i otwarty, co pozwoliło uzyskać maksymalną ilość informacji. Pytania te były opracowane na podstawie pytań kluczowych, które przedstawiają się następująco:
  1. W jaki sposób szkoła pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy?
  2. Czy podejmowane działania prowadzone są w sposób systemowy?
  3. Co świadczy o możliwości współdecydowania rodziców o ważnych sprawach szkolnych?
  4. Na czym polega udział rodziców w procesie podejmowania decyzji?
  5. W jakich działaniach podejmowanych przez placówkę uczestniczą rodzice?
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród nauczycieli
Wszyscy nauczyciele jednomyślnie stwierdzili, że pozyskują opinie rodziców na temat swojej pracy. Czynią to zarówno podczas indywidualnych spotkań z rodzicami jak i telefonicznie. 100% ankietowanych nauczycieli twierdzi, iż opinie od rodziców uwzględniane są przez nich podczas planowania pracy z uczniami. Wszyscy respondenci uważają , że rodzice mają możliwość współdecydowania w ważnych sprawach dotyczących ich dziecka. Także 100% badanych stwierdziło, że rodzice mają możliwość współdecydowania w ważnych sprawach ogólnoszkolnych, takich jak rodzaj zajęć specjalistycznych i pozalekcyjnych w ofercie edukacyjnej szkoły, rodzaje imprez i wycieczek organizowanych na terenie szkoły, korzystanie lub nie z możliwości ubezpieczenia dziecka oraz decydowanie o wysokości stawki ubezpieczenia.

Zdaniem wszystkich ankietowanych nauczycieli współpraca z rodzicami prowadzi do realizacji zadań szkoły.
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród rodziców/opiekunów prawnych
Wszyscy ankietowani rodzice stwierdzili, że szkoła pozyskuje opinie rodziców na temat swojej pracy. 100% ankietowanych rodziców uważa, iż opinie te uwzględniane są przez nauczycieli podczas podejmowania decyzji dotyczących edukacji i wychowania ich dzieci. Wszyscy respondenci mają poczucie możliwości współdecydowania w ważnych sprawach szkolnych, takich jak między innymi udział ich dziecka w zajęciach specjalistycznych, pozalekcyjnych, wyjazdach, wycieczkach, imprezach itp. 100% badanych potwierdziło, iż szkoła zachęca rodziców do zgłaszania inicjatyw i pomysłów dotyczących działalności szkoły. Nie wszyscy ankietowani rodzice (80%) korzystają z możliwości współdecydowania w ważnych sprawach dotyczących szkoły.

Zdaniem wszystkich ankietowanych rodziców współpraca szkoły z rodzicami prowadzi do realizacji zadań szkoły.
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wyniki wywiadu z Dyrektorem Szkoły
Z wywiadu z Dyrektorem wynika, że:
Szkoła to placówka, która ma spełniać oczekiwania i potrzeby uczniów i ich rodziców, dlatego opinie rodziców o pracy szkoły są dla Dyrektora bardzo cenne. Pani Dyrektor stara się uważnie słuchać informacji płynących od rodziców, systematycznie pozyskiwać ich opinie na temat działalności szkoły. Rodzice często odwiedzają szkołę, kontaktują się telefonicznie i bezpośrednio zarówno z dyrekcją, jak i wychowawcami.

Szkoła systematycznie prowadzi ewaluację własnych działań w różnych obszarach jej funkcjonowania, za każdym razem zasięgając opinii rodziców poprzez anonimowe ankiety.

Rodzice mają możliwość współdecydowania o ważnych sprawach szkolnych, co jest zagwarantowane zapisem w Statucie Szkoły.

Rodzice są zawsze zapoznawani z ofertą edukacyjną szkoły, indywidualnymi programami edukacyjno – terapeutycznymi, wyjazdami edukacyjnymi, wycieczkami tematycznymi itp. Mają możliwość wyboru zajęć oraz podejmują decyzję w sprawach udziału dzieci w imprezach i uroczystościach szkolnych oraz innych formach oddziaływań edukacyjno – wychowawczych.

Rodzice są zawsze zapraszani na okolicznościowe imprezy i uroczystości. Biorą aktywny udział w wycieczkach i wyjazdach edukacyjnych. Mają możliwość uczestniczenia w każdych zajęciach prowadzonych na terenie placówki. Są zachęcani do współorganizowania imprez i uroczystości szkolnych.
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wnioski z przeprowadzonej ewaluacji
  1. Szkoła w sposób systemowy współpracuje z rodzicami.
  2. Współpraca z rodzicami umożliwia realizację uprawnień rodziców opisanych w USO.
  3. Współpraca z rodzicami prowadzi do pełnej partycypacji rodziców w zarządzaniu szkołą.
  4. Szkoła skutecznie zachęca rodziców do zgłaszania inicjatyw.
  5. Współpraca szkoły z rodzicami prowadzi do realizacji zadań szkoły i oczekiwań rodziców.
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
prowadzona przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
<
opracowanie raportu:
Marta Kramarz
Marzanna Kamińska

wersja multimedialna:
Jacek Myćka