Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
>
RAPORT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Ocena stopnia partycypacji
i aktywności rodziców
opracowanie raportu:
Iwona Nowak
Katarzyna Wiertel
Grzegorz Czajka

wersja multimedialna:
Jacek Myćka
Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wstęp
Ewaluacja wewnętrzna przeprowadzona w Niepublicznym Gimnazjum obejmowała obszar współpracy szkoły z rodzicami.

Przedmiot ewaluacji obejmował ocenę stopnia partycypacji i aktywności rodziców.

Celem ewaluacji było budowanie systemowych rozwiązań zapewniających zbieranie i uwzględnianie opinii rodziców w procesie podejmowania decyzji w celu zapewnienia pełnej partycypacji rodziców w życiu szkoły.

Adresatami ewaluacji byli:
Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wstęp
Ewaluacja w placówce była zaplanowana od września 2015 roku do listopada 2015 roku.
W szkole został powołany zespół do spraw ewaluacji w składzie: Rozpoczął on prace od przygotowania planu, projektu i harmonogramu ewaluacji.
Następnie zajął się on opracowaniem narzędzi i przeprowadzeniem badań.
Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wstęp
Badaniami zostali objęci:
Po ich przeprowadzeniu zespół zajął się ich analizą i opracowaniem, na podstawie których powstał poniższy raport.

Prezentowany raport jest rezultatem ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w Niepublicznym Gimnazjum.
Raport powstał w listopadzie 2015 roku.
Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Pytania kluczowe
Tworząc i projektując ewaluację postawiono sobie następujące pytania kluczowe.
  1. W jaki sposób szkoła pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy?
  2. Czy podejmowane działania prowadzone są w sposób systemowy?
  3. Co świadczy o możliwości współdecydowania rodziców o ważnych sprawach szkolnych?
  4. Na czym polega udział rodziców w procesie podejmowania decyzji?
  5. W jakich działaniach podejmowanych przez placówkę uczestniczą rodzice?
Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Narzędzia badawcze
W celu uzyskania odpowiedzi na pytania kluczowe zostały stworzone odpowiednie narzędzia badawcze. Były to ankiety, którymi zostali objęci wszyscy nauczyciele Niepublicznego Gimnazjum oraz rodzice i opiekunowie prawni uczniów uczęszczających do szkoły. Został przeprowadzony wywiad z Dyrektorem Szkołydotyczący współpracy rodziców ze szkołą.
Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród nauczycieli
Ankieta miała na celu zebranie informacji na temat budowanie systemowych rozwiązań zapewniających zbieranie i uwzględnianie opinii rodziców w procesie podejmowania decyzji w celu zapewnienia pełnej partycypacji rodziców w życiu szkoły.

Ankietą zostali objęci wszyscy nauczyciele pracujący w Niepublicznym Gimnazjum.

Szkoła pozyskuje opinie rodziców na temat swojej pracy. Nauczyciele współpracują systematycznie z rodzicami. 57% nauczycieli preferuje kontakt indywidualny z rodzicami zaś 47% kontaktuje się z nimi telefonicznie. Rodzice kontaktują się ze szkołą. Obydwie strony mają bieżący kontakt ze sobą. Rodzice uzyskują informacje na temat zachowania, osiągnięć w nauce, funkcjonowania ucznia w klasie czy w grupie. Nauczyciele pozyskane informacje, dotyczące szkoły, wykorzystują w swojej codziennej pracy. Rodzice aktywnie uczestniczą w życiu szkoły. Nauczyciele zachęcają ich do stałej współpracy. Wszyscy nauczyciele są zadowoleni ze współpracy z rodzicami, którzy angażują się w życie szkoły.
Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród rodziców/opiekunów prawnych
Ankieta miała na celu zebranie informacji na temat budowanie systemowych rozwiązań zapewniających zbieranie i uwzględnianie opinii rodziców w procesie podejmowania decyzji w celu zapewnienia pełnej partycypacji rodziców w życiu szkoły.

Ankietą zostali objęci rodzice i opiekunowie prawni uczniów Niepublicznego Gimnazjum.

Wszyscy rodzice potwierdzi, że szkoła współpracuje z nimi. Współpraca ta ma charakter systematyczny. 80% rodziców/opiekunów prawnych preferuje kontakt indywidualny ze szkoła i nauczycielami zaś 20% kontaktuje się telefonicznie. Szkoła kontaktuje się z rodzicami/opiekunami prawnymi. Rodzice/opiekunowie prawni uzyskują od nauczycieli informacje na temat zachowania, osiągnięć w nauce, funkcjonowania ucznia w klasie czy w grupie. Zdaniem rodziców/opiekunów prawnych szkoła wykorzystuje ich opinie w swojej pracy. Rodzice są aktywnymi partnerami, angażują się w życie szkoły. Rodzice są zachęcani przeznauczycieli do stałej współpracy z placówka. Wszyscy rodzice/opiekunowie prawni są zadowoleni ze współpracy ze szkołą.
Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wyniki wywiadu z Dyrektorem Szkoły
Z wywiadu z Dyrektorem Szkoły wynika, iż nauczyciele zatrudnieni w Niepublicznym Gimnazjum w Ludwikowicach współpracują z rodzicami/opiekunami prawnymi uczniów. Dyrektor szkoły monitoruje działania nauczycieli w kwestii współpracy z rodzicami/opiekunami prawnymi. Nauczyciele są zobowiązani do systematycznej współpracy z rodzicami. Nauczyciele regularnie informują rodziców o postępach w nauce oraz zachowaniu ich dzieci podczas zajęć szkolnych i pozalekcyjnych. Rodzice są na bieżąco informowani o ważniejszych imprezach i uroczystościach szkolnych, na które są zapraszani. Na bieżąco są informowani o: wycieczkach, wyjazdach na basen, do groty solnej, zmianach dotyczących planu zajęć, dniach wolnych itp. Dyrektor zasięga opinii rodziców na temat współpracy nauczycieli z rodzicami oraz od nauczycieli na temat zaangażowania rodziców w życie szkoły. Sprawdza czy w dokumentacji szkolnej nauczyciele na bieżąco odnotowują informacje o kontaktach z rodzicami.

Zdaniem Dyrektora szkoły większość rodziców stara się angażować w życie szkoły. Wielu rodziców chętnie dzieli się opiniami na temat działalności szkoły. Są to najczęściej opinie pochlebne, które bardzo go cieszą. Dyrektor szkoły jest zawsze otwarta na propozycje i sugestie rodziców. Dyrektor szkoły jest zadowolony ze współpracy z rodzicami. Przynosi ona wymierne efekty tworząc klimat wzajemnego zaufania i zrozumienia, co daje wymierne efekty w codziennej pracy dydaktycznej i wychowawczej szkoły. Nauczyciele starają się włączać rodziców w życie szkoły poprzez zachęcanie ich do udziału w imprezach organizowanych na terenie placówki. Zapraszają do brania udziału w imprezach organizowanych przez szkołę, podczas których jest szansa lepszego poznania się i wymiany poglądów, uwag oraz przedstawienie swoich oczekiwań wobec placówki, nauczycieli itp.
Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
> <
Wnioski
  1. Szkoła w sposób systemowy współpracuje z rodzicami/opiekunami prawnymi.
  2. Szkoła pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców/opiekunów prawnych na temat swojej pracy.
  3. Rodzice uczestniczą w planowaniu i realizowaniu działań szkoły.
  4. Szkoła skutecznie zachęca rodziców/opiekunów prawnych do zgłaszania inicjatyw.
  5. Współpraca z rodzicami przebiega w klimacie wzajemnego zaufania i zrozumienia.
Niepubliczne Gimnazjum Specjalne
prowadzone przez Siostry Franciszkanki
w Ludwikowicach Kłodzkich
'
<
opracowanie raportu:
Iwona Nowak
Katarzyna Wiertel
Grzegorz Czajka

wersja multimedialna:
Jacek Myćka